نورد استریم دوباره در مدار قرار گرفت

31 تير 1401 ساعت 19:48

میز نفت - عرضه گاز از خط لوله نورد استریم ۱ به اروپا که در یازدهم ژوئیه به‌خاطر تعمیرات و نگهداری متوقف‌شده بود، با ۴۰ درصد ظرفیت از سر گرفته شد.


به‌گزارش میز نفت ، روسیه ارسال گاز از بزرگ‌ترین خط لوله خود به اروپا را در روز پنجشنبه پس‌از 10 روز از سر گرفت. به‌این‌ترتیب نگرانی در مورد عرضه گاز در اروپا کمی کاهش یافت اما خطر سهمیه‌بندی گاز در این قاره با احتمال کمبود آن در زمستان هنوز باقی است.

عرضه گاز از خط لوله نورد استریم 1 که از بستر دریای بالتیک به آلمان می‌رسد، در یازدهم ژوئیه به‌خاطر تعمیرات و نگهداری متوقف‌شده بود اما حتی قبل‌از این تاریخ هم جریان گاز از این خط لوله 60 درصد به‌خاطر درگیری‌ها بر سر حمله روسیه به اوکراین کاهش‌یافته بود.

جریان گاز از این خط لوله در روز پنجشنبه با همان 40 درصد ظرفیت ازسرگرفته شد، یعنی یک روز پس‌از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده بود عرضه گاز به اروپا اگر هم متوقف نشود کاهش خواهد یافت.

ازسرگیری فعالیت این خط لوله با ظرفیتی بسیار پائین‌تر از ظرفیت اصلی آن بدین معناست که آلمان که شدیداً وابسته به سوخت روسیه است و همچنین سایر اقتصادهای اروپا همچنان برای پیدا کردن گاز کافی برای زمستان مشکل دارند.

جریان گاز از سایر خطوط لوله گاز مانند اوکراین هم از زمان حمله روسیه به این کشور در ماه فوریه کاهش‌یافته است.

آلمان و چندین کشور اروپایی دیگر اولین مرحله از طرح اضطراری خود را اجرایی کرده‌اند که در برخی موارد باعث سهمیه‌بندی گاز می‌شود. یونان در روز پنجشنبه اعلام کرد در صورت لزوم مصرف برق را سهمیه‌بندی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا قصد دارد تاسیسات ذخیره سازی گاز خود را تا اول نوامبر 80 درصد پر کند، اما ذخایر گاز این اتحادیه در حال حاضر تا حدود دوسوم پر شده‌است.  
 اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا عقیده دارد روسیه از انرژی به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌کند و اروپا باید آماده بدترین شرایط باشد.

اما روسیه با رد این ادعا اعلام کرده یک عرضه‌کننده قابل‌اطمینان است. این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه در روز چهارشنبه گفت جریان گاز به اروپا به‌خاطر مسائل فنی اگر هم متوقف نشود، کاهش خواهد یافت.


منبع : تسنیم
 


کد مطلب: 33475

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33475/نورد-استریم-دوباره-مدار-قرار-گرفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir