۰

نگاه اروپا به نفت و گاز آفریقا

میز نفت - تحریم نفتی روسیه تمایل اروپا به انرژی آفریقا را افزایش داده است، به طوری که آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند آفریقا تا ۲۰۳۰ جایگزین یک‌پنجم صادرات گاز روسیه به اروپا شود.
نفت و گاز آفریقا | میز نفت
نفت و گاز آفریقا | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، نیاز اروپا به نفت و گاز برای جایگزینی عرضه نفت روسیه تمایل این قاره به پروژه‌های انرژی در آفریقا را احیا کرده‌است. هزینه بالا و نگرانی در مورد تغییرات جوی باعث دور شدن اروپا از نفت و گاز آفریقا شده بود.

شرکت‌های انرژی در فکر پروژه‌هایی به ارزش کلی 100 میلیارد دلار در آفریقا هستند. به‌نظر می‌رسد کشورهای آفریقایی مانند نامیبیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، کنیا، موزامبیک و تانزانیا که در حال حاضر هیچ تولید نفت و گازی ندارند، طی سال‌های آینده شاهد میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری انرژی باشند.

با توجه به اکتشافات نویدبخش در نامیبیا در ماه‌های اخیر، تخمین زده می‌شود این کشور به‌تنهایی بتواند حدود نیم‌میلیون بشکه در روز نفت تولید کند.

 آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند آفریقا تا 2030 جایگزین یک‌پنجم صادرات گاز روسیه به اروپا شود. این آژانس همچنین پیش‌بینی می‌کند 30 میلیارد مترمکعب گاز آفریقا تا آن زمان به سمت اروپا جریان یابد.

تحریم‌های اعمال‌شده علیه عرضه نفت روسیه و کاهش جریان گاز این کشور قیمت انرژی را بالا برده و تورم در برخی کشورها را به بالاترین رقم طی چهل‌ساله گذشته رسانده‌است. قیمت شاخص نفت خام برنت در ماه مارس به 139 دلار در هر بشکه رسید، یعنی بالاترین رقم طی 15 سال گذشته.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به ظرفیت آفریقا برای کاهش بحران عرضه انرژی در دنیا اعلام کرد سرمایه‌گذاری در انرژی این قاره باید بهبود یابد.فاتح بیرول، دبیرکل این آژانس گفت:« ما درگیر اولین بحران انرژی دنیا هستیم و باید راه‌حلی برای جایگزینی نفت و گاز روسیه پیدا کنیم».

هفته گذشته تانزانیا یک قرارداد گاز طبیعی مایع با شرکت انرژی اکویینر نروژ و شرکت انگلیسی هلندی شل جهت تسریع توسعه یک پایانه صادراتی به ارزش 3 میلیارد دلار امضا کرد.

مدیرعامل شرکت توتال فرانسه هم در دیدار از موزامبیک در ماه ژانویه قول داد در صورت بهبود امنیت، پروژه 20 میلیارد دلاری گاز طبیعی مایع در این کشور را از سر بگیرد.

به‌نظر می‌رسد احیای تمایل اروپا به انرژی آفریقا باعث می‌شود تولید گاز این قاره تا اواخر دهه 2030 به 500 میلیارد مترمکعب برسد. این رقم در حال حاضر برابر با 260 میلیارد مترمکعب است.


منبع : تسنیم
 
شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 33485
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *