۰
تهدید مسکو به قطع کردن صادرات نفت

جنگ نفتی بالا گرفت

میز نفت - ایالات‌متحده به دنبال متقاعدکردن خریداران نفت روسیه برای همکاری با طرح جدید خود است. آمریکا طرحی را اجرایی کرده که براساس آن واردکنندگان نفت روسیه همچنان می‌توانند خریدار باشند، ولی با سقف قیمتی مشخص که غرب تعیین می‌کند.
ولادیمیر پوتین | میز نفت
ولادیمیر پوتین | میز نفت
به گزارش میز نفت، این اقدام غرب برای کاهش ندادن جریان نفت در بازار از یک‌سو و محدودکردن درآمد‌های روسیه از سوی دیگر است.

اروپایی‌ها با رهبری آمریکا می‌خواهند از دسامبر این طرح را اجرا کرده و همچنین محدودیت‌های بیشتری را برای بیمه نفتکش‌های روسی اعمال کنند که البته تردید‌های بسیاری درباره آن وجود دارد. درصورت اجرای دقیق این برنامه حدود ۹۰درصد از صادرات دریایی روسیه به مشکل می‌خورد. بنادر هم اجازه ندارند به پهلوگیری کشتی‌های روس مجوز دهند مگر آن‌که بیمه کامل داشته باشند ازجمله بیمه گروه بین‌المللی P&I Clubs که ۹۵درصد از بازار جهانی بیمه تانکر‌ها را در دست دارد.

این امر به‌شدت جریان نفت روسیه را در سطح جهان فلج کرده و به‌طور بالقوه منجر به قیمت‌های بی‌سابقه می‌شود که دولت بایدن به‌سادگی نمی‌تواند با آن کنار بیاید. افزایش شدید قیمت سوخت، تورم بالای چهار دهه گذشته را افزایش می‌دهد و تلاش‌های فدرال‌رزرو برای مهار این تورم با افزایش شدید نرخ بهره را پیچیده‌تر می‌کند.

به همین دلیل گروه G ۷ متشکل از کشور‌های صنعتی پیشرو به رهبری ایالات‌متحده، در حال بررسی چشم پوشی از ممنوعیت بیمه و کلیه خدماتی است که امکان حمل‌ونقل نفت روسیه را درصورت خرید نفت با قیمت معین یا کمتر از آن فراهم می‌کند.

بایدن و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، هفته‌هاست بر این موضوع تاکید کرده‌اند که تا حد امکان خریداران نفت با طرح سقف قیمت موافقت کنند. مقامات رسمی به فایننشال تایمز گفته‌اند دولت ایالات متحده در حال مذاکره در مورد سقف احتمالی قیمت نفت با چین و هند است. این دو کشور خرید نفت روسیه با تخفیف شدید را در ماه‌های اخیر افزایش داده‌اند درست برعکس کشور‌های اروپایی که خرید نفت از مسکو را صفر کرده‌اند.

به نوشته این رسانه انگلیسی، تولید روسیه با شروع کامل این طرح کاهش خواهد یافت. دولت ایالات‌متحده معتقد است که ممنوعیت بیمه صادرات نفت روسیه می‌تواند عرضه نفت به بازار را به‌شدت فلج کند و قیمت را بالا ببرد. بنابراین، ایالات‌متحده در تلاش است تا واردکنندگان عمده نفت را حول این ایده جمع کند که آن‌ها برای نفت روسیه تحت مکانیسم سقف قیمت پول کمتری بپردازند.

یلن، وزیر خزانه‌داری هفته گذشته دراین‌باره گفت: «ما می‌خواهیم به فروش آن در جایی در اقتصاد جهانی ادامه دهیم تا به‌طورکلی قیمت‌های جهانی نفت را پایین بیاوریم، اما باید اطمینان حاصل کنیم روسیه سود ناخواسته به دست نمی‌آورد و سقف قیمت پاسخی است که ما برای خدمت به هر دوی این اهداف به دست آورده‌ایم.»

آموس هوچستاین، هماهنگ‌کننده ویژه ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در امور انرژی بین‌المللی به یاهو گفت: «ما در تلاشیم تا مکانیسم را کامل کنیم و نمی‌توان پیش بینی کرد این مکانیسم چگونه کار می‌کند. ما در نقطه‌ای نیستیم که توافق داشته باشیم.» اجرای سقف قیمتی یک تعهد چالش‌برانگیز خواهد بود که به چین و هند برای تأثیرگذاری واقعی نیاز دارد.

یکی از مقامات ارشد G ۷ این هفته به رویترز گفت این دو واردکننده بزرگ آسیایی می‌توانند به ایده سقف قیمتی فکر کنند، زیرا این امر باعث کاهش هزینه‌های انرژی آن‌ها می‌شود». برخی از تحلیلگران هشدار می‌دهند که اعمال سقف قیمت نه‌تن‌ها دشوار است، بلکه می‌تواند روسیه را وادار کند تا با توقف صادرات نفت اقدام تلافی‌جویانه کند. هفته گذشته، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که اگر سقف قیمت مورد بحث در سطحی کمتر از هزینه تولید روسیه تعیین شود، روسیه نفت را به بازار‌های جهانی عرضه نخواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده بار‌ها گفته است که سقف قیمت کمتر از هزینه تولید روسیه تعیین نمی‌شود، اما جمعه گذشته، روسیه هشداری نه‌چندان پنهان به کشور‌هایی که قصد پیوستن به مکانیسم سقف قیمت را دارند، صادر کرد.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه روز جمعه به خبرنگاران روسی گفت: ما به کشور‌هایی که سقف قیمتی اعمال کرده‌اند، نفت عرضه نمی‌کنیم. روسیه صادرات نفت خام و محصولات پالایش‌شده خود را به کشور‌هایی که «آماده همکاری با ما هستند» هدایت خواهد کرد.
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۴۳
کد مطلب: 33553
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *