۰

عقده گشایی ترکیه از گازوئیل ایرانی!

رییس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران گفت: ترکیه به بهانه اینکه ایران مابه‌التفاوت قیمت سوخت را از کامیون‌های ترک می‌گرفت، عوارض 500 یورویی برای کامیون‌های ایرانی وضع کرد اما به دلیل بی‌ربط بودن حرف ترکیه، ایران هم عوارض 500 یورویی وضع کرد و اکنون ترک‌ها به مقابله، این عوارض را به هزار یورو افزایش داده‌اند.
عقده گشایی ترکیه از گازوئیل ایرانی!
به گزارش «ميزنفت»، مسعود خوانساری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ بحث حمل و نقل با ترکیه، داستان طولانی دارد. سوخت ما ارزان است اما سوخت ترکیه علاوه بر قیمت واقعی، ۱۰۰ درصد مالیات دارد، به همین علت قاچاق سوخت به ترکیه از کشور ما تجارت سودآوری بوده است.

وی افزود: قیمت گازوئیل در ترکیه لیتری ۷۰۰۰ تومان و قیمت گازوئیل در ایران لیتری ۲۵۰ تومان است. به همین علت دولت ایران از سال های پیش مقرر کرده بود که کامیون های ترکیه در ایران باید مابه‌التفاوت سوخت را براساس کیلومتری که در ایران طی می‌کنند و ۲۵۰۰ تومان قیمت جهانی گازوئیل بپردازند.

خوانساری گفت: ترکیه با این بهانه می‌گوید کامیون‌های ایرانی هم باید در ترکیه مابه‌التفاوت بدهند به همین علت عوارض ۵۰۰ یورویی را گذاشتند. اما به دلیل بی ربط بودن حرف ترکیه ،دولت ایران هم عوارض ۵۰۰ یورویی را وضع کرد و اکنون ترک‌ها به مقابله، این عوارض را به هزار یورو افزایش دادند.

به گفته خوانساری اگر قرار است بنزین در داخل کشور به قیمت یارانه‌ای به کامیون‌های ترک داده شود و مابه التفاوت این قیمت را نگیریم و کامیون‌های ما در ترکیه از سوخت ۷۰۰۰ تومانی استفاده کنند،‌ یعنی عملا به کامیون‌های ترکیه نیز یارانه می دهیم و سود سیستم حمل و مقل خودمان هم از بین می رود. به همین علت دولت ایران باید کاملا مقاومت کند و از مواضع خود پایین نیاید.

وی اظهار کرد: حمل و نقل ترکیه به ایران ۵۰ ، ۵۰ است و مشکلی از نظر خرابی بار به وجود نمی‌آید زیرا مواد غذایی فسادپذیر در کانتینرهای یخچال دار هستند اما ممکن است، ضررهای ناشی از عدم تعهد و تحویل به موقع بار برای بازرگانان به وجود بیاید.
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 3367
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *