۰

جنگ روسیه و اوکراین به کام یمن

میز نفت - درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی یمن طی نیمه نخست سال جاری با رشد ۳۴ درصدی به ۷۳۹.۳ میلیون دلار رسیده است، این در حالی است که درآمد یمن از صادرات نفت و گاز در مدت مشابه سال پیشین ۵۵۱.۷ میلیون دلار بوده است.
جنگ روسیه و اوکراین | میز نفت
جنگ روسیه و اوکراین | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بر اساس گزارش شش ماهه بانک مرکزی یمن، افزایش ارزش صادرات نفت و گاز به دلیل بالا رفتن جهانی تقاضای انرژی و غذا در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین و نیز افزایش میزان صادرات پس از راه‌اندازی خط لوله مارب-النشیمه و صادرات از طریق بندر بلحاف واقع در استان شبوه بوده است.

طبق این گزارش، درآمدهای غیر نفتی یمن نیز در شش ماهه نخست امسال به رقم ۲۷۱.۹ میلیارد ریال (۲۴۵ میلیون دلار) افزایش یافته و به ۳۸۶.۳ میلیارد ریال رسیده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته درآمد غیر نفتی یمن ۱۱۴.۴ میلیارد ریال بوده است.برای نخستین بار درآمدهای نفتی یمن به بیش از یک میلیارد دلار رسید

درآمدهای نفتی یمن سال گذشته افزایش چشمگیری را ثبت کرد و برای نخستین بار طی چندین سال گذشته به رقم ۱.۴۱۸ میلیارد دلار رسید که از زمان آغاز جنگ در این کشور بی سابقه بوده است.

بخش نفت و گاز مهم‌ترین منبع درآمد یمن به شمار می‌رود و ۷۰ درصد از بودجه این کشور وابسته به صادرات نفت خام است.

صادرات نفت خام یمن پیش از جنگ حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز بوده است اما اکنون بخه ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

چهار استان یمنی «مأرب»، «الجوف»، «شبوه» و «حضر موت»، دارای منابع نفتی و گازی است که تحقیقات علمی و شرکت‌های بین المللی اکتشافی حجم این منابع را بیش از مجموع میدان‌های نفتی منطقه خلیج فارس می‌دانند.

براساس گزارش‌های اقتصادی، یمن دارای ذخایر نفتی بزرگی است که ۳۴ درصد از ذخایر نفتی جهان را تشکیل می‌دهد، همچنین، بزرگ‌ترین میدان نفتی دنیا در مرزهای مشترک بین یمن و عربستان سعودی قرار دارد، به نحوی که بخشی از این میدان به راحتی و در عمق ۱۸۰۰ متری در خاک عربستان قرار دارد.


منبع : شفقنا
 
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 33690
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *