۰

چین چقدر برای واردات انرژی از روسیه هزینه کرد؟

میز نفت - چین با هزینه ۳۵ میلیارد دلار برای خرید نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز و زغال سنگ روسیه در مقایسه با حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال میلادی گذشته، وابستگی به مسکو برای تامین انرژی را از زمان آغاز جنگ در اوکراین، عمیق‌تر کرده است.
چین و روسیه | میز نفت
چین و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اگرچه افزایش جهانی قیمتهای انرژی که تحت تاثیر جنگ در اوکراین روی داده، ارزش واردات انرژی را بالا برده است اما جدیدترین آمار گمرکی مربوط به مارس تا ژوییه نشان می‌دهد، چین حجم بیشتری انرژی با نرخ ارزان از متحد استراتژیک خود دریافت کرده است. چین در حالی واردات از روسیه را افزایش داده است که کشورهای غربی، خرید کالاهای روسی را تحریم کرده‌اند.

واردات ژوییه از روسیه به چین، شامل رکورد بالایی زغال سنگ بود که بر مبنای سالانه ۱۴ درصد رشد کرد و به ۷.۴ میلیون تن رسید. واردات زغال سنگ کک‌شو که در فولادسازی استفاده می‌شود، به دو میلیون تن رسید که رشد ۶۳ درصدی داشت. روسیه اکنون بزرگترین صادرکننده زغال سنگ به چین است و اندونزی را کنار زده است. اگرچه واردات نفت چین از روسیه در ژوییه نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت و به ۷.۱۵ میلیون تن رسید اما همچنان هشت درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است و روسیه بزرگترین تامین کننده نفت برای پالایشگاه‌های چین مانده است.

واردات گاز طبیعی مایع از روسیه به چین در ژوییه نسبت به ژوئن کاهش یافت و به حدود ۴۱۰ هزار تن رسید اما ۲۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. این حجم شامل واردات از طریق خط لوله نیست. واردات خط لوله‌ای از ابتدای سال میلادی جاری، از سوی گمرک گزارش نشده است اما کانال اصلی انتقال گاز از روسیه به چین بوده است.

با وجود کندی رشد اقتصادی، چین هزینه برای واردات انرژی از روسیه را از ۴.۷ میلیارد دلار در ژوییه سال ۲۰۲۱، به ۷.۲ میلیارد دلار در ژوییه امسال افزایش داد. واردات انرژی، حدود ۷۰ درصد از کل واردات از روسیه بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، همچنین در همین مدت، واردات مس پالایش شده از روسیه به چین، با ۲۰ درصد کاهش، به ۲۰ هزار و ۳۹۶ تن رسید. واردات نیکل پالایش شده، با ۱۰ درصد کاهش، به ۳۲۸۶ تن بالغ شد. واردات آلومینیوم با ۱۶ درصد افزایش، به ۳۹ هزار و ۵۳ تن رسید. واردات پالادیم با ۲۹ درصد افزایش، ۲۳۵۰ کیلوگرم بود. واردات گندم، با ۵۲ درصد افزایش، ۳۳۱۴ تن بود.

منبع : ایسنا
 
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب: 33699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *