۰

اختلالات جدید در تامین گاز اروپا

میز نفت - اروپا به دلیل آسیب دیدگی سیستم خط لوله‌ای که نفت قزاقستان را از طریق خاک روسیه منتقل می‌کند، با اختلالات جدید در تامین انرژی روبرو شده است.
گاز اروپا | میز نفت
گاز اروپا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، کنسرسیوم خط لوله کاسپین (سی پی سی) که حدود یک درصد از نفت جهان را منتقل می‌کند و بزرگترین سهامدار آن، شرکت ترانس‌نفت روسیه است، اعلام کرد صادرات از دو نقطه سه نقطه پهلوگیری کشتی در پایانه دریای سیاه، متوقف شده است.

غرب روسیه را متهم کرده است صادرات انرژی را محدود کرده تا به تلافی تحریم‌هایی که بر سر جنگ در اوکراین علیه مسکو وضع شده‌اند، قیمت‌ها را بالا ببرد. روسیه این اتهام را رد کرده و تحریم‌های غربی و مشکلات فنی را عامل این اختلالات معرفی کرده است.

صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا بر مبنای سالانه، حدود ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده و شرکت گازپروم هفته گذشته تعمیرات برنامه‌ریزی نشده خط لوله نورد استریم ۱ را اعلام کرد که گاز روسیه را از مسیر دریای بالتیک، به آلمان می‌برد.

قیمت گاز طبیعی روز دوشنبه جهش یافت و اختلالات در میادین گازی نروژ و انگلیس، به نگرانی‌ها افزود. گاز انگلیس برای تحویل فوری، ۱۲۵ پنس افزایش یافت و به ۴۹۰ پنس به ازای هر واحد حرارتی انگلیس رسید در حالی که قیمت روز آتی با ۱۲۳ سنت افزایش، به ۴۸۴ پنس صعود کرد.

اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین اعلام کرده است سیستم این شرکت و سیستم خط لوله گاز لهستان، ظرفیت انتقال گاز روسیه به اروپا و جبران توقف فعالیت خط لوله نورد استریم را دارند. اما گازپروم درباره این که آیا صادرات گاز از مسیرهای دیگر را افزایش خواهد داد، اظهارنظر نکرده است.

کنسرسیوم خط لوله کاسپین اعلام کرد بارگیری از دو نقطه پهلوگیری کشتی را به دلیل آسیب دیدگی سیستم، متوقف کرده است و بارگیری تنها از یک نقطه انجام می‌شود.

شرکت تنگیز شِور اویل که نماینده شرکتهای شورون و اکسون در پروژه عظیم تنگیز قزاقستان است، اعلام کرد از تعمیرات موقتی در سیستم خط لوله "سی پی سی" مطلع است و تولید و صادرات نفت این شرکت از میدان نفتی تنگیز، در حال حاضر بدون اختلال مانده است.

این شرکت در میدان تنگیز در فاصله اوت تا سپتامبر به دلیل تعمیرات برنامه‌ریزی شده، برنامه تولید پایین‌تری دارد.

شورون در بیانیه‌ای به رویترز گفت: "سی پی سی"، یک مسیر صادرات مهم برای نفت خام از قزاقستان به بازارهای بین‌المللی است و بسیاری از کشورها به این سیستم حمل و نقل مهم برای امنیت انرژی‌شان متکی هستند.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات گرید نفتی "سی پی سی" برای اوت، ۵.۰۲۶ میلیون تن هدف گذاری شده است. این کنسرسیوم هنوز آمار جدیدی ارائه نکرده است.

اروپا نفت بیشتری از روسیه می‌خرد

در آستانه اجرای ممنوعیت واردات دریابرد نفت روسیه به اتحادیه اروپا در پنجم دسامبر، خریداران اروپایی اکنون نفت روسی بیشتری خریداری می‌کنند.

گردآوری آمار نفتکش‌ها توسط بلومبرگ نشان داده که صادرات نفت دریابرد روسیه به اروپا، هفته گذشته به بالاترین میزان در چهار ماه اخیر رسید. مجموع صادرات نفت دریابرد روسیه در هفته منتهی به ۱۹ اوت، به ۳.۴۱ میلیون بشکه در مقایسه با ۳.۲۴ میلیون بشکه در هفته پیش از آن افزایش یافت. حدود ۹۰ درصد از صادرات نفت روسیه به اروپا، دریابرد است.

شورای اروپا در ژوئن، ششمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه را تصویب و خرید، واردات یا انتقال نفت خام و بعضی از فرآورده‌های نفتی به اتحادیه اروپا را ممنوع کرد. ممنوعیت واردات نفت خام از روسیه به اتحادیه اروپا، پنجم دسامبر اجرا می‌شود و ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی از فوریه سال ۲۰۲۳ اجرایی خواهد شد.

این حجم افزایش یافته نفت صادره از سوی روسیه در هفته گذشته که توسط بلومبرگ رصد شد، به مناطق مدیترانه و دریای سیاه و همچنین شمال اروپا رفت. از کل این حجم، ۱۴۰ هزار بشکه در روز به مدیترانه رفت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با نزدیک شدن به تاریخ پنجم دسامبر و افزایش خرید نفت روسیه توسط مشتریان اروپایی، قیمت نفت اورال بالاتر رفته است.


منبع : ایسنا
 
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 33709
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *