۰

توتال سهم خود را به نوواتک می‌فروشد

میز نفت -توتال انرژیز در بحبوحه انتقاد از ماندن این شرکت فرانسوی در روسیه، اعلام کرد سهم خود در یک میدان گازی سیبری را به شرکت نفت و گاز نوواتک می‌فروشد.
توتال | میز نفت
توتال | میز نفت
سهم توتال در میدان گازی سیبری به نوواتک رسید[سهم توتال در میدان گازی سیبری به نوواتک رسید]

به گزارش ایسنا، توتال انرژیز برخلاف بسیاری از رقیبان غربی خود، هنوز بسیاری از دارایی‌هایش در روسیه را حفظ کرده است. سخنگوی این شرکت حاضر نشد درباره این که آیا فروش مذکور با سهم ۱۹ درصدی توتال در نوواتک یا کسب و کارهای دیگر این شرکت در روسیه ارتباطی دارد، توضیح دهد.

بر اساس یک فرمان ریاست جمهوری روسیه که در ماه اوت منتشر شد، سرمایه‌گذاران از کشورهای غیردوست شامل فرانسه، اجازه ندارند سهام‌شان در بعضی از پروژه‌های انرژی و بانک‌ها را تا پایان سال بفروشند اما در بعضی از موارد، معافیت‌هایی داده می‌شود.

تحولات اخیر، اتفاقهای مثبت کوچکی برای همتایان توتال نظیر بریتیش پترولیوم یا شل دیده می‌شود که دارایی‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در روسیه دارند و تلاش می‌کنند خریداری برای آنها پیدا کنند.

توتال انرژیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: فروش سهمش در شرکت ترنفت‌گاز که میدان گاز و میعانات ترموکارس‌تووی در سیبری را اداره می‌کند، انتظار می‌رود در سپتامبر سال ۲۰۲۲ نهایی شود.

خبر فروش سهم توتال انرژیز چند روز پس از جنجال به پا شده پیرامون شرکت ترنفت‌گاز اعلام شد که روزنامه لوموند گزارش کرده است میعانات گازی تامین کرده که بعدها به کروسن تبدیل شده و در دو پایگاه ارتش روسیه استفاده شده است.

توتال انرژیز اعلام کرده که واگذاری سهام این شرکت، پیش از جنجال به پا شده، برنامه‌ریزی شده بود و توتال هشتم اوت، از مقامات روسیه درخواست کرد با قرارداد مذکور موافقت کنند و روز پنج شنبه چراغ سبز گرفت. در نتیجه، ۲۶ اوت ۲۰۲۲، توتال انرژیز و نوواتک توافق فروش و خرید نهایی ۴۹ درصد سهم توتال انرژیز در شرکت ترنفت‌گاز را اعلام کردند.

ارزش سهام توتال انرژیز روز جمعه ۰.۱۵ درصد کاهش یافت که مطابق با عملکرد همتایانش و شاخص کک ۴۰ بود که ۱.۶۸ درصد افت کرد.

توتال انرژیز در بیانیه دیگری، تایید کرد این شرکت و نوواتک، به صورت مشترک میعانات گازی در روسیه تولید می‌کنند که تبدیل به سوخت جت می شود و تمام آن به صادرات اختصاص پیدا می کند.

دیده بان "گلوبال ویتنس" که به تهیه گزارش لوموند کمک کرده است، اعلام کرد اظهارات مطرح شده در بیانیه‌های توتال، ضد و نقیض است و باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

صلح سبز فرانسه از توتال انرژیز خواست باقی مانده دارایی‌های خود در روسیه را واگذار کند و اعلام کرد: این شرکت باید سهم خود در نوواتک که سوخت ارتش روسیه را تامین می‌کند، بفروشد و تمامی ارتباطات تجاری خود را قطع کند.

توتال انرژیز به دنبال موج تحریمهای غرب علیه مسکو بر سر حمله نظامی به اوکراین، در ژوییه موافقت کرد ۲۰ درصد سهم خود در میدان نفتی خاریاگا را بفروشد که نخستین فروش دارایی‌های این شرکت در روسیه بود.

بر اساس گزارش رویترز، توتال انرژیز هنوز در شماری از شرکتهای روسی غیردولتی شامل نوواتک (۱۹.۴ درصد)، یامال ال ان جی (۲۰ درصد) و آرکتیک ال ان جی ۲ (۱۰ درصد) سهم دارد.


منبع : ایسنا
 
شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 33733
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *