۰

تعیین سقف روی قیمت نفت روسیه

میز نفت - وزرای دارایی گروه ۷ در روز جمعه با قرار دادن سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه موافقت کردند تا درآمد روسیه برای جنگ با اوکراین را پایین بیاورند و مانع بالارفتن قیمت جهانی نفت پس از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اروپا علیه روسیه شوند.
g7 | میز نفت
g7 | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، وزرای دارایی گروه 7 در روز جمعه توافق کردند با هدف کاهش درآمد مسکو برای جنگ با اوکراین، یک سقف قیمت برای صادرات نفت این کشور تعیین و درعین‌حال جریان نفت روسیه را برای جلوگیری از افزایش قیمت حفظ کنند. اما روسیه اعلام کرده فروش نفت به کشورهای امضاکننده این توافق را متوقف می‌کند.

در بیانیه وزرای گروه 7 آمده‌است:«امروز ما طرح مشترک سیاسی خود را برای نهایی کردن و اجرای ممنوعیت همه‌جانبه خدماتی که نقل‌وانتقال دریایی نفت خام و محصولات نفتی روسیه را ممکن می‌سازد، تصویب می‌کنیم».

طبق این بیانیه، خدمات حمل‌ونقل دریایی که شامل بیمه و تامین مالی می‌شود، تنها در صورتی به محموله‌های نفت روسیه تعلق می‌گیرد که طبق سقف قیمت تعیین‌شده یا پائین‌تر از آن خریداری شوند.

هنوز هیچ سقف قیمتی برای نفت روسیه تعیین نشده‌، اما مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور اوکراین ضمن استقبال از تصویب این طرح اعلام کرد انتظار می‌رود محدوده قیمت تعیین‌شده برای نفت روسیه بین 40 تا 60 دلار باشد.

رییس جمهور اوکراین هم اعلام کرده این سقف قیمت باید برای صادرات گاز طبیعی روسیه هم تعیین شود.

وزرای گروه 7 اعلام کردند جزئیات این طرح تا پنجم سپتامبر یعنی زمان اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه نهایی خواهد شد.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان که درحال‌حاضر ریاست مالی گروه 7 را برعهده دارد گفت:«هدف از قرار دادن این سقف قیمت بر صادرات نفت روسیه کاهش درآمد ولادیمیر پوتین است. ولی درعین‌حال این طرح جلوی افزایش قیمت جهانی انرژی را گرفته و تورم جهانی را هم کنترل خواهد کرد».

کرملین در پاسخ به تصویب این طرح اعلام کرد فروش نفت به کشورهای اجرا کننده سقف قیمت را متوقف می‌کند و همچنین هشدار داد این اقدام گروه 7 بازارهای جهانی نفت را بی‌ثبات خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه گذشته اعلام کرد علی‌رغم کاهش حجم صادرات نفت روسیه، درآمد صادرات این کشور در ماه ژوئن 700 میلیون دلار نسبت به ماه مه افزایش داشته که نتیجه بالا رفتن قیمت انرژی به‌خاطر جنگ در اوکراین بوده‌است.


منبع : تسنیم
 
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 33774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *