۰

چین پول گاز روسیه را به یوآن و روبل پرداخت می کند

میز نفت - شرکت «گازپروم» روسیه امروز اعلام کرد، این شرکت توافق نامه‌ای امضا کرده است که به موجب آن، پرداخت بهای گاز صادراتی روسیه به چین به جای دلار با یوآن و روبل صورت می‌گیرد.
چین و روسیه | میز نفت
چین و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، شرکت «گازپروم» روسیه امروز اعلام کرد، این شرکت توافق نامه‌ای امضا کرده است که به موجب آن، پرداخت گاز فروشی روسیه به چین به جای دلار با یوآن و روبل صورت می‌گیرد.

الکسی میلر، مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفت، انجام پرداخت‌ها به روبل روسیه و یوآن چین هم برای گازپروم و هم برای شرکت ملی نفت چین «متقابلا سودمند» است و می‌تواند نمونه‌ای برای سایر شرکت‌ها باشد.

وی افزود: «این اقدام محاسبات را ساده می‌کند، به عنوان نمونه‌ای عالی برای سایر شرکت‌ها تبدیل می‌شود و انگیزه‌ مضاعفی برای توسعه اقتصاد به ما می‌دهد.»

این اقدام، بخشی از تلاش‌های روسیه برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا و یورو و سایر ارزها در سیستم بانکی و تجارت خود است. مسکو این اقدام را از زمان درگیری با اوکراین و تحریم‌های غرب تسریع کرده است.

روسیه روابط اقتصادی نزدیک تری با چین و سایر کشورهای غیر غربی به ویژه به عنوان بازارهای جدید برای صادرات منابع هیدروکربنی خود ایجاد کرده است.

گازپروم جزئیاتی بیشتری از این طرح و زمان تغییر مبادلات از دلار به روبل و یوآن ارائه نداد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوایل سال جاری مشتریان اروپایی را مجبور کرد تا در صورت تمایل به دریافت گاز روسیه، حساب های بانکی روبلی خود را در گازپروم بانک باز کنند و به مبالغ را به ارز روسیه پرداخت کنند. عرضه گاز به برخی از شرکت ها و کشورهایی که از این شرط معامله سر باز زدند، قطع شد.

در آن زمان الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه گفته بود، اروپا 95 درصد از واردات گاز از روسیه را به روبل می‌پردازد چراکه اکثر مشتریان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با ابلاغیه دولت روسیه مبنی بر پرداخت پول گاز به روبل وفق داده‌اند.

روسیه قرارداد تامین گاز چین به ارزش 37.5 میلیارد دلار را تمدید کرده است.

مسکو در اواخر سال 2019 ارسال گاز به چین از طریق خط لوله 3 هزار کیلومتری «قدرت سیبری» را آغاز کرد.

پوتین از این اقدام استقبال کرد و گفت: این یک «رویداد واقعی تاریخی، نه تنها برای بازار جهانی انرژی، بلکه مهم تر از همه برای ما، برای روسیه و چین» است.

بانک VTB روسیه نیز امروز اعلام کرد، نخستین بانک روسی است که بدون استفاده از سامانه سوئیفت، انتقال پول به یوآن چین را راه‌‌اندازی کرده است.

آندری کوستین مدیر عامل VTB در بیانیه ای اعلام کرد: « واقعیت جدید به عدم پذیرش گسترده استفاده از دلار و یورو در پرداخت های بین المللی منجر می‌شود.»

وی افزود: «راه اندازی سامانه انتقال یوآن به میزان قابل توجهی کار شرکت ها و افراد روسی با شرکای چینی را ساده می‌کند و محبوبیت یوآن در کشور ما را افزایش می‌دهد.»

این بانک روسی اعلام کرد، حداکثر مبلغ یک انتقال پول، معادل 20 میلیون روبل (328 هزار و 677 دلار) و حداکثر سقف ماهیانه 100 میلیون روبل تعیین شده است.

الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه نیز ماه گذشته از توافق ترکیه و روسیه برای پرداخت بخشی از پول گاز صادراتی به این کشور به روبل خبر داد.

منبع : فارس
 
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب: 33818
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *