مجارستان مخالفت تعیین سقف قیمت گاز روسیه

19 شهريور 1401 ساعت 10:02

میز نفت - وزیر امور خارجه مجارستان عقیده دارد طرح قرار دادن سقف قیمت برای گاز روسیه کاملاً مخالف با منافع اروپا و مجارستان است و باعث قطع فوری عرضه گاز روسیه می‌شود.


به‌گزارش میز نفت ، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در آستانه اجلاس اضطراری وزرای انرژی اتحادیه اروپا گفت پیشنهاد این اتحادیه برای تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه به نفع اروپا و مجارستان نیست.

سیارتو که در ماه ژوییه با سرگی لاوروف همتای روسی خود در مسکو دیدار کرده بود، به‌دنبال یک قرارداد جدید جهت دریافت 700 میلیون مترمکعب گاز علاوه‌بر قراردادهای بلندمدت قبلی است. وی گفت پیشنهاد تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه باعث توقف عرضه گاز به اروپا می‌شود.

شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز به مجارستان را در ماه گذشته افزایش داد و بر مقدار صادرات گاز به این کشور از طریق خط لوله ترک استریم افزود. روسیه بیشتر نیاز مجارستان به نفت و گاز را تامین می‌کند.

وزرای انرژی اتحادیه اروپا قرار است در روز جمعه در مورد راه‌های مهار افزایش قیمت انرژی مذاکره کنند. قیمت انرژی در اروپا به‌دنبال توقف بخش بزرگی از جریان گاز روسیه به این قاره در پاسخ به تحریم‌های اروپایی علیه مسکو افزایش‌یافته است.

سیارتو گفت طرح قرار دادن سقف قیمت برای گاز روسیه از طریق خط لوله کاملاً مخالف با منافع اروپا و مجارستان است و باعث قطع فوری عرضه گاز روسیه می‌شود.

جمهوری چک به‌عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام کرده قصد دارد تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه را از دستور کار این اجلاس بردارد.

سیارتو گفت:«ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بروکسل درنهایت متوجه شود عرضه گاز یک مسئله ایدئولوژیکی یا سیاسی نیست، بلکه یک واقعیت محض فیزیکی است».

مجارستان طبق قراردادی که در سال گذشته قبل‌از آغاز جنگ اوکراین بسته‌شده بود 3.5 میلیارد مترمکعب گاز در سال از طریق بلغارستان و صربستان و طبق یک قرارداد بلندمدت با روسیه دریافت می‌کند و 1 میلیارد مترمکعب دیگر هم از طریق یک خط لوله‌ از اتریش وارد می‌کند. قرارداد مجارستان با گازپروم روسیه پانزده‌ساله است.

مجارستان ضمن انتقاد شدید از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین اعلام کرد این اقدامات تاثیر چندانی بر مسکو نگذاشته و خطر فروپاشی اقتصاد اروپا را بالا برده‌است.


منبع : تسنیم
 


کد مطلب: 33841

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33841/مجارستان-مخالفت-تعیین-سقف-قیمت-گاز-روسیه

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir