پاسخ تحریمی آمریکا به تهدید روسیه

20 شهريور 1401 ساعت 10:10

میز نفت - دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (OFAC) اعلام کرد که شرکت‌هایی که نفت روسیه را به قیمت بالاتر از سقف خریداری کنند، تحت تحریم‌های این سازمان قرار خواهند گرفت.


به گزارش میز نفت ، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (OFAC) در دستورالعمل اولیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد، شرکت‌های این کشور مجاز به خرید نفت روسیه از طریق دریا در صورت پایبندی به سقف قیمت توافق شده بین واشنگتن و متحدان آن خواهند بود.

بر اساس این سند، ایالات متحده "خدمات مربوط به حمل و نقل دریایی نفت روسیه از طریق دریا" را از 5 دسامبر و خدمات مربوط به فرآورده های نفتی را از 5 فوریه 2023 ممنوع خواهد کرد.

این ممنوعیت برای محموله‌های سوخت روسیه که با رعایت سقف قیمت یا کمتر از آن خریداری می‌شود، اعمال نخواهد شد. این سقف قیمت توسط "ائتلاف کشورهایی از جمله گروه 7 و اتحادیه اروپا" ایجاد خواهد شد. در صورت رعایت این قانون می توان خدماتی مانند بیمه و سوخت گیری را به کشتی ها ارائه کرد.

واردکنندگان یا پالایشگاه‌هایی که می‌خواهند نفت روسیه را زیر سقف قیمت خریداری کنند، باید اسنادی را برای ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل ارائه دهند که مطابقت با این قانون را تأیید کند.

خریدارانی که بیش از سقف پرداخت می کنند یا آگاهانه اطلاعات نادرست ارائه می دهند، با تحقیقات قانونی و جریمه های احتمالی روبرو خواهند شد.

این سند هیچ نشانه ای از سطح سقف قیمت ارائه نمی دهد، اما می گوید که دستورالعمل‌های اضافی پس از مشورت با سایر کشورهای درگیر صادر خواهد شد.

کشورهای گروه هفت (ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن) با اعمال محدودیت قیمت نفت روسیه در اوایل سپتامبر موافقت کردند.

هدف از این اقدام، کاهش توانایی روسیه برای تامین مالی جنگ اوکراین و در عین حال تسهیل شرایط در بازار جهانی نفت اعلام شده است.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اخیراً سقف قیمت‌ها را "حماقت کامل" خواند و هشدار داد که روسیه می‌تواند عرضه نفت به کشورهای حامی این طرح را متوقف کند.



منبع : تسنیم
 


کد مطلب: 33856

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33856/پاسخ-تحریمی-آمریکا-تهدید-روسیه

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir