تقویت همکاری‌ انرژی جمهوری‌های شوروی سابق

20 شهريور 1401 ساعت 10:14

میز نفت - جمهوری آذربایجان و ازبکستان برای دور زدن مسیرهای تجاری روسیه، همکاری‌های دو جانبه را تحکیم می‌کنند.


به گزارش میز نفت ، جنگ روسیه در اوکراین، باعث شده است کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان، پیمان‌های همکاری محکم‌تری منعقد کرده و مسیرهای تجاری جدیدی را ایجاد کنند که روسیه تحت تحریم غرب را دور می‌زنند. اکنون ازبکستان و جمهوری آذربایجان یک توافق تاریخی برای تقویت همکاری بخش انرژی امضا کرده‌اند که نشان می‌دهد حرکت این کشورها برای یکپارچگی بیشتر، قوت بیشتری پیدا کرده است.

وزارت انرژی ازبکستان و جمهوری آذربایجان ۲۹ اوت نقشه راهی را امضا کردند که اهداف آنها را تشریح می‌کند و رسیدن به آنها تا پایان سال ۲۰۲۳ را هدف گذاری کرده است.

این دو کشور پروژه‌های مشترک در بخش نفت و گاز، پتروشیمی و انرژی تجدیدپذیر را دنبال خواهند کرد و با یکدیگر برای جذب سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های انرژی شامل بخشهای برق و گاز طبیعی همکاری خواهند کرد و بهترین شیوه برای ساخت نیروگاه‌های حرارتی را به اشتراک می‌گذارند.

این همکاری به ازبکستان برای به‌سازی بخش نیروی خود که زیرساخت فرسوده آن، عامل قطعی‌های مکرر برق است، کمک خواهد کرد.

ازبکستان و جمهوری آذربایجان همچنین از دانش و تجربه یکدیگر در خصوص آزادسازی بازارهای انرژی و خصوصی سازی استفاده خواهند کرد. این اولویت دیگری برای تاشکند است که تلاش می‌کند حضور دولت در این صنعت را برای جذب سرمایه‌گذاری و کارآمدی بیشتر آن، کاهش دهد.

شرکت‌های "ازبک نفت گاز" و "سوکار" جمهوری آذربایجان متعهد شده‌اند همکاری قوی‌تری داشته باشند و به دنبال اجرای پروژه‌های مشترک در اکتشاف و استخراج هیدروکربن و انرژی سبز هستند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این نقشه راه همچنین همکاری در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان را مد نظر دارد. اگر چه جزئیات بیشتری داده نشده اما احتمالا، این اشاره به مناطقی است که در جنگ سال ۲۰۲۰، از ارمنستان گرفته شدند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 33857

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33857/تقویت-همکاری-انرژی-جمهوری-های-شوروی-سابق

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir