خوش‌بینی اوپک به به دورنمای تقاضای نفت

23 شهريور 1401 ساعت 9:41

میز نفت - اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، با اشاره به این که اقتصادهای بزرگ در برابر موانعی مانند افزایش تورم، بهتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند، همچنان به رشد قوی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خوش بین ماند.


به گزارش میز نفت ، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت به میزان ۳.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ و به میزان ۲.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد که در مقایسه با پیش بینی ماه گذشته این گروه تغییری نداشت.

مصرف نفت نسبت به اوج دوران پاندمی کووید بهبود پیدا کرده است اما قیمتهای بالا و موجهای شیوع ویروس کرونا در چین، باعث بازنگری نزولی پیش بینی‌های سال ۲۰۲۲ شده است. از نظر اوپک، این موانع، روند احیای تقاضا برای نفت و رسیدن آن به بالای سطح مصرف سال ۲۰۱۹، را تا سال ۲۰۲۳ به تاخیر می‌اندازد.

در گزارش اوپک آمده است: انتظار می‌رود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ با عملکرد اقتصادی مطلوب کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت و همچنین بهبودهای احتمالی در محدودیتهای کووید ۱۹ و کاهش ابهامات ژئوپلیتیکی، حمایت شود. این گروه انتظار دارد مصرف نفت جهان در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۲.۷۳ میلیون بشکه در روز برسد که بالاتر از سطح مصرف در سال ۲۰۱۹ خواهد بود که هنوز پاندمی آغاز نشده بود.

اوپک اوایل امسال پیش بینی کرده بود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ به سطح دوران پیش از پاندمی کووید ۱۹ بازخواهد گشت.

اوپک با اشاره به سیگنال‌هایی شامل ثابت ماندن فعالیت‌های اقتصادی مانند هزینه خرده فروشی در آمریکا و منطقه یورو، پیش بینی خود از رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را تغییر نداد و همچنان نرخ ۳.۱ درصد را پیش بینی کرد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به اوپک پلاس معروف هستند، امسال تولید نفت را برای خاتمه دادن به محدودیت عرضه‌ای که در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند، افزایش دادند. با این حال، اوپک پلاس در ماه‌های اخیر موفق نشده است افزایش تولید برنامه ریزی شده را عملی کند که ناشی از عدم سرمایه گذاری در میادین نفتی برخی از اعضای اوپک و از دست رفتن تولید روسیه بوده است.

گزارش ماهانه اوپک نشان داد تولید اوپک در اوت به میزان ۶۱۸ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۹.۶۵ میلیون بشکه در روز رسید که عمده این افزایش مربوط به بهبود تولید لیبی پس از اختلالات متعدد بود.

طبق آمار منابع ثانویه، عربستان سعودی تولید نفت خود در اوت را به میزان بیشتری افزایش داد و تولید این کشور با ۲۳۶ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ژوییه، به بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی می‌گوید حداکثر ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز را دارد اما بعضی از منابع صنعت درباره این توانایی این کشور برای تولید ۱۱ میلیون بشکه در روز برای مدت طولانی، تردید دارند.

منبع : ایسنا
 


کد مطلب: 33881

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33881/خوش-بینی-اوپک-دورنمای-تقاضای-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir