اولین بسته اقدامات اضطراری در اروپا تصویب شد

9 مهر 1401 ساعت 11:58

میز نفت - وزیران انرژی اتحادیه اروپا اولین بسته اقدامات اضطراری خود را در واکنش به تشدید بحران انرژی در کشورهای عضو این اتحادیه به دلیل افزایش سرسام آور قیمت‌ها تصویب کردند.


به گزارش میز نفت ، وزیران انرژی اتحادیه اروپا روز جمعه اولین بسته اقدامات اضطراری خود را در واکنش به تشدید بحران انرژی در کشورهای عضو این اتحادیه به دلیل افزایش سرسام آور قیمت‌ها تصویب کردند.

این بسته که در کمتر از یک ماه مذاکره مورد تصویب قرار گرفت، شامل صرفه جویی اجباری برق، سقف درآمدهای مازاد بازار انرژی و مالیات برای سود مازاد شرکت‌ها می‌شود.

این طرح هدف اجباری 5 درصدی را در ساعات اوج مصرف، زمانی که گاز نقش بیشتری در تعیین قیمت بازی می‌کند، و کاهش داوطلبانه 10 درصدی تقاضای کلی برق را تعیین کرده است.

این بسته همچنین محدودیتی برای درآمد مازاد نیروگاه‌هایی که از گاز برای تولید برق استفاده نمی‌کنند، مانند انرژی خورشیدی، بادی، هسته‌ای، برق آبی و زغال‌سنگ را پیشنهاد می‌کند.

سقف قیمت نیز در تمام کشورهای عضو به یک شکل خواهد بود و 180 یورو در هر مگاوات ساعت تعیین می شود. تمام درآمدهایی که بیش از حد این سطح باشد توسط دولت ها جمع آوری می شود.

وزرای انرژی اتحادیه اروپا همچنین سازوکار موسوم به "همبستگی" را برای تصاحب بخشی از سود مازاد شرکت‌های سوخت فسیلی تصویب کرده‌اند.

این مقامات در صورتی که سود این شرکت‌ها نشان دهنده افزایش 20 درصدی نسبت به میانگین مشاهده شده در سه سال گذشته باشد، می توانند مالیاتی 33 درصدی بر سود آنها در سال مالی 2022 اعمال کنند.

طبق گزارش ها، وجوه اضافی به صورت یارانه، تعرفه های کاهش یافته یا حمایت از درآمد به خانوارها و شرکت هایی که تحت فشار مالی هستند، هزینه می‌شوند.

بسته اضطراری اتحادیه اروپا در حالی تصویب شد که تورم در منطقه یورو برای اولین بار در تاریخ این ارز دو رقمی شد.


منبع : تسنیم
 


کد مطلب: 33966

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33966/اولین-بسته-اقدامات-اضطراری-اروپا-تصویب

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir