خبری از یک خط لوله غیر روسی جدید در اروپا

10 مهر 1401 ساعت 17:25

میز نفت - یونان و بلغارستان فعالیت تجاری یک خط لوله گازی را آغاز کردند که به کاهش وابستگی جنوب شرقی اروپا به گاز روسیه کمک کرده و امنیت انرژی این منطقه را تقویت می کند.


به گزارش میز نفت ، این خط لوله به طول ۱۸۲ کیلومتر، آسودگی خاطری برای بلغارستان فراهم می کند که از اواخر آوریل پس از این که گازپروم فروش گاز را به دلیل امتناع این کشور از پرداخت پول به روبل قطع کرد، به دنبال تامین گاز با قیمت مناسب بوده است.

روسیه تحویل گاز به اروپا را پس از این که غرب، مسکو را بر سر جنگ در اوکراین هدف تحریمهای گسترده قرار داد، کاهش داده و کشورهای اتحادیه اروپا را برای تامین گاز کافی پیش از رسیدن زمستان، به تقلا انداخته است.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در مراسم افتتاح این خط لوله که با حضور مقامات کشورهای بلغارستان، یونان، جمهوری آذربایجان، رومانی، صربستان و مقدونیه شمالی در صوفیه برگزار شد، گفت: این خط لوله، اوضاع را تغییر می دهد. این خط لوله اوضاع را برای بلغارستان و امنیت انرژی اروپا تغییر می دهد. و به معنای آزادی است. به معنای آزادی از وابستگی به گاز روسیه است. در بلغارستان و سراسر اروپا، مردم پیامدهای جنگ روسیه را لمس می کنند اما به کمک پروژه هایی نظیر این خط لوله، اروپا گاز کافی برای زمستان خواهد داشت.

خط لوله یونان-بلغارستان (IGB) یک میلیارد متر مکعب گاز جمهوری آذربایجان را به بلغارستان منتقل خواهد کرد. ظرفیت اولیه این خط لوله سه میلیارد متر مکعب در سال است و می تواند به پنج میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کند. این خط لوله گاز غیرروسی را به صربستان، مقدونیه شمالی، رومانی، مولداوی و اوکراین می رساند.

این خط لوله، گاز را از شهر کموتینی واقع در شمال یونان به استارا زاگورا در بلغارستان منتقل خواهد کرد. این خط لوله به خط لوله دیگری متصل است که بخشی از کریدور گاز جنوبی است که گاز جمهوری آذربایجان را به اروپا منتقل می کند.

اپراتورهای گاز در بلغارستان، رومانی، مجارستان و اسلواکی روز جمعه پیشنهاد کردند صادرات افزایش یافته گاز آذربایجان را از طریق شبکه هایشان به مرکز اروپا منتقل کنند.

این خط لوله ۲۴۰ میلیون یورویی توسط جوینت ونچری بین شرکت انرژی دولتی BEH بلغارستان، شرکت گاز DEPA یونان و شرکت ادیسون ایتالیا، کنترل می شود.

شرکت گازپروم اعلام کرد عرضه گاز به اروپا از طریق اوکراین از مسیر سودژا، روز یکشنبه تغییری نسبت به روز گذشته نداشت و ۴۱.۷ میلیون متر مکعب بود. درخواست برای انتقال گاز از طریق سوخرانوکا، مورد قبول اوکراین قرار نگرفت.

در این بین، سران اتحادیه اروپا در پی صدمه دیدن خطوط لوله نورد استریم در دریای بالتیک و نشت گاز، درباره امنیت زیرساخت حساس این بلوک به گفت و گو خواهند نشست. شارل میشل که ریاست دیدارهای سران اتحادیه اروپا را برعهده دارد، پس از گفت و گو با مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، در توییتی اعلام کرد: خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم، تهدیدی برای اتحادیه اروپاست.

بر اساس گزارش رویترز، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است هفتم اکتبر در پایتخت جمهوری چک دیدار کنند.



منبع : ایسنا
 


کد مطلب: 33983

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33983/خبری-یک-خط-لوله-غیر-روسی-جدید-اروپا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir