۰
خشم غرب از عربستان و امارات

این یک اعلان جنگ بود!

میز نفت - قانونگذاران آمریکایی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: کاهش شدید تولید نفت از سوی عربستان و امارات، اقدامی خصمانه علیه ایالات‌متحده و نشانه آشکار از این مساله است که این دو کشور جانب روسیه را در جنگ علیه اوکراین گرفته‌اند.
برنی سندرز| میز نفت
برنی سندرز| میز نفت
به گزارش میز نفت، سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت در پیامی توئیتری نوشته است که اگر قرار باشد عربستان، از بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان به همراه روسیه، بهای بنزین را در ایالات متحده بالا ببرد، می تواند از (ولادیمیر) پوتین (رئیس جمهوری روسیه) برای دفاع از حکومت سعودی کمک بگیرد.

سندرز همچنین خواهان تعطیل شدن کارتل نفتی عربستان که بهای نفت خام را در جهان تعیین می کند، شده است.]تصمیم چهارشنبه گذشته گروه اوپک پلاس متشکل از تولیدکنندگان عمده نفت خام شامل روسیه به همراه کشورهای عضو اوپک، برای کاهش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز در آستانه فصل سرما در غرب و انتخابات میان دوره ای حساس برای حزب دمکرات آمریکا، موجب اوج گیری بهای سوخت در آمریکا و اروپا شد.

گروهی از قانونگذاران دموکرات آمریکا بدنبال تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عربستان و امارات متحده عربی شدند.

«تام مالینوسکی» از ایالت نیوجرسی، «شان کاستن» از ایالت ایلینوی و «سوزان وایلد» از ایالت پنسیلوانیا به تازگی قانونی را ارائه دادند که خروج همه نیروهای آمریکایی از دو کشور عربستان و امارات متحده عربی به همراه سامانه های موشکی همچون پاتریوت و تاد را الزامی می کند.

این قانونگذاران با صدور بیانیه ای اعلام کردند: کاهش شدید تولید نفت از سوی عربستان و امارات در شرایطی که پرزیدنت بایدن به هر دو کشور در ماه های اخیر پیشنهادهایی ارائه داده است، اقدامی خصمانه علیه ایالات متحده و نشانه آشکار از این مساله است که این دو کشور جانب روسیه را در جنگ علیه اوکراین گرفته اند.

تصمیم اوپک پلاس به همراه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش نفت، باعث افزایش بهای نفت در اقتصاد دشوار کنونی جهان شده و با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، ضربه سیاسی سختی به جو بایدن رئیس جمهوری دمکرات این کشور تلقی می شود.

نمایندگان مزبور تاکید کردند: چنانچه عربستان و امارات خواستار کمک به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هستند، باید برای دفاع از خود نیز به وی نظر داشته باشند.

به گزارش ایرنا؛ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با ناامید کننده خواندن تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، اعلام کرد که آمریکا به دنبال گزینه های جایگزین است.

وی افزود که ما در حال بررسی گزینه های مختلفی هستیم که در اختیار ما قرار دارد، اما هنوز تصمیمی نگرفته ایم.

بایدن همچنین به وزارت انرژی آمریکا دستور داد در ماه آینده ۱۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا آزاد و اقدامات ممکن برای افزایش تولید نفت را بررسی کند و از شرکت‌های نفتی آمریکا درخواست کرد که قیمت‌های سوخت را کاهش بدهند تا مصرف کنندگان آمریکایی متحمل هزینه کمتری شوند.

اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه در وین درباره بیشترین کاهش تولید و عرضه نفت خود از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ به توافق رسید و قرار است تولید نفت را به میزان ۲ میلیون بشکه کاهش بدهد که احتمال افزایش قیمت سوخت در آمریکا را پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره افزایش داده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن پس از تصمیم عربستان سعودی و اوپک پلاس برای کاهش عمده تولید نفت که منجر به روند افزایشی بهای انرژی شد، گزینه های گوناگون را در باره ادامه روابط با این کشور، بررسی می کند.

اعضای دمکرات کنگره ایالات متحده روز پنجشنبه خواستار کاهش فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی شدند و برخی دیگر با اعتراض به کشته شدن غیرنظامیان در عملیات ارتش این کشور در یمن و همچنین موارد نقض حقوق بشر، روابط امنیتی واشنگتن را با ریاض مورد پرسش قرار دادند.  

دولت بایدن در باره افزایش سریع بهای بنزین در آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره ای هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) نگران است که دمکرات ها در ان از ریاست خود بر مجلس نمایندگان و سنا دفاع می کنند.  

خبرگزاری رویترز نوشت: این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای افزایش تولید نفت، عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا قرار دارد، محدودتر می‌کند. قیمت نفت به دلیل نگرانی از رکود اقتصاد جهانی، افزایش نرخ بهره و دلار قوی تر، از سطح ۱۲۰ دلار در سه ماه پیش به حدود ۹۰ دلار کاهش یافته است.

 جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برایان دیز مدیر شورای ملی اقتصاد آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بایدن با انتقاد از تصمیم کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس، ادعا کرد این کار تبعات منفی بر کشورهای فقیر و در حال توسعه خواهد گذاشت.

سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، آن را نشانه همسویی با روسیه خواند و با تکرار بخشی از بیانیه بایدن مبنی بر اینکه تصمیم کاهش تولید نفت به ضرر کشورهای فقیر و در حال توسعه است، گفت: در شرایطی که اقتصاد جهانی با تبعات جنگ روسیه علیه اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، تصمیم اوپک پلاس در راستای ثروت اندوزی است.

 روزنامه وال استریت ژورنال هم‌زمان با روند افزایش بهای انرژی و در پی تصمیم اوپک پلاس برای کاهش چشمگیر تولید نفت در آستانه فصل سرما، به نقل از افراد آگاه نوشت، آمریکا قصد دارد با تعلیق برخی تحریم‌های نفتی ونزوئلا، به شرکت شورون امکان دهد تولید نفت خام را در این کشور آمریکای لاتین از سرگیرد.

منبع: ایرنا
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۲۲
کد مطلب: 34015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *