۰

تلاش اروپا برای قطع وابستگی به انرژی روسیه

میز نفت - یک کارشناس غربی بر این باور است که با اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه در ماه دسامبر، بدترین بحران انرژی چند دهه اخیر اتفاق می‌افتد.
تحریم روسیه | میز نفت
تحریم روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات دریابرد نفت از روسیه، در دسامبر اجرایی خواهد شد. برای سران اتحادیه اروپا ماموریت بعدی که در پیش دارند، یافتن منابع جدید تامین نفت پیش از آغاز زمستانی است که ممکن است بسیار تاریک و سرد باشد.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اظهار کرده است: اقدام کشورهای اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه به دلیل جنگ غیرقابل توجیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با اوکراین، با متوقف کردن واردات نفت خام در اواخر سال جاری، تلاشی برای تاوان دادن کرملین برای این جنگ است. با این حال، چنین اقدامی پیامدهای معکوسی داشته زیرا درآمدهای نفتی کرملین را با افزایش شدید قیمت‌های انرژی و خریداران جدیدی که در آسیا پیدا کرده، ده‌ها میلیارد دلار افزایش داده است.

سران اتحادیه اروپا، تلاش‌ها برای قطع وابستگی به انرژی روسیه و جایگزین کردن آن با انرژی کشورهای دیگر را مضاعف کرده‌اند. با این حال، اروپایی‌ها برای افزایش واردات انرژی به دلیل ظرفیت مازاد تولید محدودی که در جهان وجود دارد، ممکن است با چالش روبه‌رو شوند.

مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد بانک بازرگانی ابوظبی در یک پنل امنیت انرژی که به میزبانی موسسه فاینانس بین‌الملل در واشنگتن دی سی برگزار شد، گفت: کشورهای منطقه خلیج فارس، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی قادر نخواهند بود تولیدشان را برای گرفتن جای نفت روسیه در اروپا، افزایش دهند.

در نهایت، پس از تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش بزرگ تولید نفت، جهان تا پایان سال میلادی جاری با بازار نفت دچار محدودیت شدید عرضه روبرو می‌شود. این امر ممکن است ناخواسته باعث ایجاد یک ابرسیکل در قیمت شود و نفت برنت را به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه نزدیک کند.

بنابراین، اگر ظرفیت مازاد تولید جهانی محدود باشد، اروپا زمستان امسال از کجا نفت مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد؟ مارتین راتس، مدیر نفت اروپایی بانک مورگان استنلی اخیرا در یادداشتی نوشت: بازار نفت همان جایی است که است. پاسخ دادن به این سوال مشکل است اگر می‌دانستیم می‌توانستیم کمی نفس راحت‌تری بکشیم.

بدون ظرفیت مازاد تولید، سران اتحادیه اروپا تامین نفت در سراسر جهان را دشوار خواهند یافت زیرا تولید نمی‌تواند به سرعت افزایش پیدا کند.

هلیما کرافت، مدیرکل شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس هشدار داد: تصور می‌کنم با بدترین بحران انرژی چند دهه گذشته روبرو هستیم. کرافت از این واهمه دارد که تحریم‌ها علیه روسیه، باعث برانگیخته شدن بحران هزینه زندگی در اروپا شده و واکنش پوپولیستی را به دنبال داشته باشد. این امر ممکن است بعضی از دولتهای اتحادیه اروپا را به متمرکز شدن به مسئله قابل تامین بودن هزینه‌ها وادار کند. احتمال اینکه آمریکا با ونزوئلا یا ایران برای جبران کمبود انرژی توافق کند، بعید است.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اذعان کرد: رفاه ما بر مبنای انرژی ارزانی بوده که از روسیه تامین شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، امنیت انرژی اروپا با نزدیک شدن فصل سرما، در وضعیت خطیری قرار دارد. مشکل ظرفیت محدود تولید جهانی و هزینه‌های بالاتر انرژی، تنها اروپا را تحت فشار بیشتری قرار می دهد. زمستان امسال با کاهش عرضه انرژی از سوی روسیه و ناتوانی برای افزایش سریع واردات از خارج، ریسک قطعی برق در سراسر اروپا وجود دارد. انگلیس هفته گذشته در باره چنین سناریویی هشدار داد.



منبع : ایسنا
 
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 34076
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *