۰

اتکای نفتی روسیه به ترکیه، هند و چین

میز نفت -بیشتر نفت خام روسیه قبل از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و توقف خدمات بیمه و سایر خدمات برای نفتکشهای حامل نفت این کشور، به هند، چین و ترکیه فروخته می‌شود.
نفت روسیه | میز نفت
نفت روسیه | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، افزایش تعداد نفتکش‌هایی که مقصد نهایی خود را تعیین نکرده‌اند کار بررسی صادرات نفت روسیه را پیچیده‌تر کرده اما اکثر این نفت‌کش‌ها درنهایت به هند می‌رسند و بخش کوچک‌تری از آن‌ها به چین می‌رود. جریان نفت خام روسیه به ترکیه، چین و هند طی هفته‌های اخیر روبه‌افزایش بوده‌است.

بیشتر نفت‌کش‌های حامل نفت خام روسیه که مقاصد خود را پورت سعید یا جبل‌الطارق اعلام می‌کنند، در نهایت از یکی از این 3 کشور سردرمی‌آورند.

زمان برای تحویل نفت خام از بنادر بالتیک روسیه به چین و هند قبل‌از آغاز تحریم‌های اروپا رو به اتمام است. با اجرایی شدن این تحریم‌ها، بیمه و سایر خدمات نفت‌کش‌ها متوقف خواهد شد. بنابراین تا حدود 21 اکتبر فرصت دارند پریمورسک یا آست‌لوگا را برای رسیدن به پایانه‌های شرقی چین ترک کنند.

جریان نفت خام روسیه به چین، هند و ترکیه در ماه ژوئن به اوج 2.2 میلیون بشکه در روز رسید. این رقم در 4 هفته منتهی به چهاردهم اکتبر تا حدود 350 هزار بشکه در روز کاهش یافت. البته ارسال نفت روسیه به ترکیه همچنان روبه‌افزایش است. حدود 450 هزار بشکه در روز نفت هنوز هیچ مقصدی را برای خود مشخص نکرده‌اند. با مشخص شدن مقصد این بشکه‌ها، ارسال نفت روسیه به این 3 کشور به بالاترین رقم پس‌از حمله مسکو به اوکراین می‌رسد.

صادرات نفت خام دریایی روسیه به کشورهای اروپایی برای اولین‌بار از اول سپتامبر افزایش‌یافته و به 714 هزار بشکه در روز رسیده‌است. این رقم شامل صادرات نفت روسیه به ترکیه نمی‌شود.

صادرات نفت روسیه به آسیا طی 4 هفته منتهی به چهاردهم اکتبر به‌طور متوسط برابر با 1.83 میلیون بشکه در روز بوده‌است و حدود 160 هزار بشکه در روز هم در نفتکش‌هایی قرار دارد که محل تخلیه آن‌ها هنوز مشخص نیست. البته اکثر این نفت درنهایت به هند یا چین می‌رسد.

درآمد صادرات نفت روسیه 9 میلیون دلار طی هفته منتهی به چهاردهم اکتبر افزایش‌یافته و به 134 میلیون دلار رسیده‌است. متوسط درآمد ماهانه این کشور هم 2 میلیون دلار افزایش‌یافته و به 145 میلیون دلار رسیده‌است.

نرخ عوارض صادرات نفت روسیه در ماه اکتبر با 6.06 دلار در هر بشکه پائین‌ترین رقم از ماه فوریه بوده‌است و پیش‌بینی می‌شود در ماه نوامبر تا 5.83 دلار در هر بشکه پایین بیاید. اختلاف قیمت نفت اورال روسیه با نفت برنت افزایش یافته‌ و حدود 25.50 دلار در هر بشکه است.



منبع : تسنیم
 
سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 34095
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *