۰

نظر عجیب پالایش و پخش

میز نفت - سید حمید حسینی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی: هم‌اکنون در پالایشگاه‌های کوچک، بنزین یورو ۳ تولید می‌شود که در داخل کشور مصرفی نداشته و به افغانستان صادر می‌شود. پالایش و پخش علاقه‌ای به کار پالایشگاه‌های کوچک نداشته و اعتقاد دارند که این واحدها خلاف‌کار هستند.
نظر عجیب پالایش و پخش
به گزارش میز نفت، اختلاف شرکت ملی پالایش و پخش با واحدهای پالایشگاهی کوچک همچنان به قوت خود باقی است و تا به امروز، حد وسطی را تجربه نکرده است.

یکی از اختلاف ها، موضوع تولید بنزین بی کیفیت توسط این واحدهاست. اردیبهشت امسال، گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در فروردین سال‌جاری ۱۱۶میلیون لیتر بنزین معادل ۳۲میلیون دلار صادر شده است. نگاهی به اعداد منتشر شده نشان می‌دهد هر لیتر بنزین صادراتی، معادل ۲۷.۵سنت بوده یعنی این که دولت بنزین را حداقل ۵۰درصد قیمت فوب خلیج‌فارس صادر کرده است.

نگاهی به قیمت بنزین که نشریه پلاتس به‌عنوان مرجع قیمت‌گذاری نفت و فرآورده‌های نفتی منتشر می‌کند، نشان می‌دهد قیمت هر لیتر بنزین با شاخص فوب خلیج‌فارس در همان دوره معادل ۸۰ سنت بوده است.

پس از انتشار این گزارش، وزارت نفت در بیانیه‌ای اعلام کرد این محموله‌ها توسط بخش خصوصی صادر شده است: «اخبار منتشر شده درباره صادرات ارزان بنزین که در برخی رسانه‌ها منتشر شده مربوط به بنزین غیراستانداردی است که در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس (Mini Refineries) خصوصی تولید شده‌اند و از آنجا که این پالایشگاه‌ها میعانات گازی را به قیمت ۹۵درصد فوب منطقه خریداری و سوخت تولید می‌کنند،

این سوخت غیراستاندارد و غیرقابل استفاده در کشور است، بنابراین این نوع سوخت را به کشور‌هایی که موضوع استاندارد سوخت برای‌شان اهمیتی ندارد به قیمت ارزان‌تر از فوب منطقه صادر می‌کنند. وزارت نفت، بنزین ۲۷سنتی صادر نکرده و از آنجا که مصرف بنزین در کشور افزایش داشته در شرایط کنونی فقط دغدغه تأمین سوخت مورد نیاز کشور را دارد و تمرکزی بر صادرات بنزین ندارد، بلکه تنها یک محموله آن هم در فروردین امسال و با قیمت ۷۰سنت صادر شده و پس از آن نیز صادرات بنزین تاکنون از طریق وزارت نفت متوقف شده است.»

پالایشگاه کوپک | میز نفت
يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب: 34136
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *