۰

قطر: اقدام اروپا ریاکارانه است

میز نفت - وزیر انرژی قطر پیشنهاد اروپا برای تعیین سقف قیمت برای گاز طبیعی را ریاکارانه و مغایر با قوانین رقابتی اعلام کرد که اروپا قبلاً برای تولیدکنندگان وضع کرده بود.
سعد الکعبی | میز نفت
سعد الکعبی | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت پیشنهاد اروپا برای تعیین محدوده قیمت برای گاز طبیعی ریاکارانه است.

اتحادیه اروپا قصد دارد با استفاده از یک مکانیسم پویای قیمت دهی، یک سقف قیمت برای گاز طبیعی تعیین کند که به‌زودی اجرایی خواهد شد. هدف از این اقدام مهار قیمت بی‌ثبات سوخت است.

کعبی که ریاست شرکت دولتی قطر انرژی، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده گاز طبیعی مایع دنیا را هم برعهده دارد گفت:« اما مداخله در بازارها با قوانین رقابتی که اروپا قبلاً برای تولیدکنندگان وضع کرده مغایر است».وی تاکید کرد بازار آزاد همواره بهترین راه‌حل بوده‌است.

کعبی گفت قرار دادن سقف قیمت برای گاز طبیعی تمایل به سرمایه‌گذاری در تولید گاز را کاهش داده و عرضه آن را برای خریداران محدود می‌کند. به‌این‌ترتیب، واردکنندگان رقیب با پیشنهاد حتی 1 سنت قیمت بیشتر می‌تواند محموله‌هایی را که به سمت اروپا می‌روند جذب کنند.

وزیر انرژی قطر هشدار داد اگر زمستان‌های سختی در پیش باشد و جریان گاز روسیه به سطح طبیعی بازنگردد، مشکلات اروپا حداقل تا 2025 تشدید خواهد شد. شرکت قطر انرژی در حال مذاکره با برخی شرکت‌های آلمانی جهت عرضه گاز طبیعی مایع بوده و گفت‌وگوهای آن با برخی خریداران آسیایی هم به مراحل نهایی رسیده‌است.

تلاش سران اروپا در سال جاری میلادی برای خرید گاز بیشتر از قطر تا حد زیادی ناموفق بوده، چون این کشور فراتر از ظرفیت خود تولید می‌کند.

قطر پس‌از حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید قیمت گاز در اروپا قول داد مسیر جریان گاز خود به این قاره را تغییر ندهد، حتی بااینکه طبق قرارداد با کشورهای اروپایی اجازه این کار را دارد. کعبی گفت:«قطر به این قراردادها پایبند است اما هیچ‌چیزی دائمی نیست و ما می‌توانیم طبق خواسته خود عمل کنیم. ما این حق را داریم که هر کاری می‌خواهیم با گاز خود انجام دهیم. ما این قول را برای یک مدت مشخص داده‌ایم و هر زمان که لازم باشد جریان گاز خود را تغییر می‌دهیم».

قطر تصمیم دارد ظرفیت تولید خود را بیش‌از 60 درصد تا پایان دهه حاضر افزایش داده و به سالانه 126 میلیون تن برساند.


منبع : تسنیم
 
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 34205
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *