۰

میانگین برداشت از چاه‌های نفت و گاز ایران

میز نفت - مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت گفت: هم‌اکنون میانگین برداشت از چاه‌های نفت و گاز در کشور به‌ترتیب در بخش نفت، روزانه ۱۵۰۰ بشکه و در بخش گاز، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است.
سکوی نفتی | میز نفت
سکوی نفتی | میز نفت
حمید حاجی پور _ کریم زبیدی در نخستین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز با بیان اینکه میانگین برداشت نفت در چاه‌ها چند دهه قبل در بعضی از میدان‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب، روزانه ۳۷ هزار بشکه و گاه بیشتر بوده است، اظهار کرد: باید با سرمایه‌گذاری و اقدام‌های فناورانه و همکاری دانشگاه‌های کشور، تولید را در میدان‌های قدیمی همچون مارون، گچساران، آغاجاری و اهواز بالا ببریم.

وی افزود: در دهه ۵۰ شمسی تولید نفت خام ایران، از میدان‌های جوان روزانه فراتر از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود، امروز ایران بار دیگر با تکیه بر میدان‌های توسعه‌نیافته خود که تاکنون برداشتی از آنها نشده است، می‌تواند تولید خود را با سرمایه‌گذاری و فناوری روزآمد در میدان‌های قدیمی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با اشاره به دلایل کاهش تولید از میدان‌های نفتی و گازی کشور، گفت: نبود شناخت آناتومی و ظرفیت مخازن، تخلیه طبیعی، استفاده نکردن از روش‌های ازدیاد برداشت و استفاده ناصحیح و بهنگام از روش‌های چاه‌محور از جمله دلایل کاهش تولید از میدان‌های نفتی و گازی کشور است.

زیبدی با بیان اینکه اینکه نفت و گاز ثروت کشور است و باید برای افزایش برداشت از مخازن سرمایه‌گذاری در صنعت نفت افزایش یابد، گفت : هم‌اکنون با استفاده از فناوری‌های روزآمد، می‌توان به‌راحتی تولید نفت و گاز از میدان‌های نفتی و گازی کشور را ۱۵ تا ۴۰ درصد افزایش داد، ضریب میانگین برداشت جهانی از چاه‌های نفت و گاز هم‌اکنون ۳۵ درصد و این رقم در ایران ۲۳.۴ درصد است.

وی با بیان اینکه راه ارتباط با مخازن نفت و گاز چاه‌ها هستند و باید روی مطالعه آنها متمرکز شد، اظهار کرد: نمودارهای پتروفیزیک، تولید، تصویرگری، قطرنگاری، فشار و دما و چاه‌آزمایی امروزه راه‌های ارتباط با مخازن هستند.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با بیان اینکه نفت و گاز ثروت کشور است و باید برای بهبود برداشت از مخازن سرمایه‌گذاری افزایش یابد، تاکید کرد: هم‌اکنون با استفاده از فناوری‌های روزآمد، می‌توان به‌راحتی برداشت از میدان‌های نفت و گاز ایران را ۱۵ تا ۴۰ درصد افزایش داد.

 
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۴۵
کد مطلب: 34275
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *