۰

واردات نفت هند از عراق سقوط کرد

میز نفت - واردات نفت هند از عراق در اکتبر که پالایشگاههای هندی به خرید نفت ارزان روسیه ادامه دادند و خرید از غرب آفریقا را افزایش دادند، به پایین ترین رکورد ۲۰ ماه گذشته سقوط کرد.
نفت هند | میز نفت
نفت هند | میز نفت
به گزارش میز نفت ، آمار مقدماتی ورود نفتکشها از سوی منابع تجاری نشان داد هند ماه میلادی گذشته ۹۰۷ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز نفت از عراق وارد کرده که ۹.۶ درصد در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرده و پایینترین میزان واردات از فوریه سال ۲۰۲۱ بوده است.

واردات نفت هند از روسیه که دومین صادرکننده بزرگ به این کشور است هم در اکتبر کاهش پیدا کرد. شرکت نایارا انرژی که روسنفت سهامدار آن است، خرید نفت را در آستانه انجام عملیات تعمیراتی در ماه جاری، کاهش داد.

پالایشگاههای هندی پس از این که  دولتهای غربی خرید نفت روسیه را در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین متوقف کردند، خرید نفت روسیه با تخفیف چشمگیر را افزایش دادند. هند بزرگترین مشتری نفت روسیه پس از چین است و سهم روسیه از واردات نفت به هند در سپتامبر به ۲۳ درصد رسید در حالی که پیش از جنگ اوکراین، حدود دو درصد بود. سوبرامانیام جی‌شانکار، وزیر خارجه هند هفته جاری در پنجمین دیدار امسال با همتای روسی خود، ضمن تاکید بر ادامه خرید نفت روسیه، اعلام کرد دو کشور در حال گسترش روابط تجاری هستند.

هند حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده اما خواستار صلح و گفت و گو شده و جی‌شانکار تکرار کرد هند حامی هر گونه ابتکار برای ریسک‌زدایی از اقتصاد جهانی و ثبات نظم جهانی خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، در مجموع، هند ۴.۴۸ میلیون بشکه در روز نفت در اکتبر وارد کرد که ۱۴.۶ درصد در مقایسه با سپتامبر افزایش داشت. واردات نفت هند از عربستان سعودی که سومین صادرکننده بزرگ به این کشور است، در اکتبر به ۶۶۱ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز رسید که پایینترین رکورد چهار ماه گذشته بود. سهم خاورمیانه از واردات ماهانه نفت به هند به ۵۵ درصد کاهش یافت و سهم کشورهای مشترک المنافع از ۲۸ درصد به ۲۲.۵ درصد رسید. در مقابل، سهم گریدهای نفتی آفریقایی از هفت درصد به حدود ۱۲ درصد افزایش یافت.



منبع : ایسنا 
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 34294
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *