۰

مسیر جدید صادرات نفت قزاقستان

میز نفت - قزاقستان امیدوار است در سال ۲۰۲۳ بتواند ۱.۵ میلیون تن نفت از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان صادر کند و وابستگی خود به روسیه برای انتقال نفت را پایین بیاورد.
نفت قزاقستان | میز نفت
نفت قزاقستان | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، قزاقستان در تلاش برای پیدا کردن مسیرهای صادراتی که روسیه را دور بزند، امیدوار است در 2023 بتواند 1.5 میلیون تن نفت از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان صادر کند. علی خان اسماعیلوف، نخست‌وزیر قزاقستان در دهم نوامبر گفت دولت انتظار دارد صادرات سالیانه از این خط لوله در آن زمان به 6 تا 6.5 میلیون تن برسد.

درحال‌حاضر بیش‌از دوسوم صادرات نفت قزاقستان از طریق روسیه به اروپا صورت می‌گیرد. اما اخیراً تاکید زیادی بر توسعه ظرفیت صادرات از این کوریدور یعنی دریای خزر و کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان و ترکیه می‌شود.

اسماعیلوف گفت جهت تغییر مسیر صادرات قزاقستان باید از نفتکش‌هایی از بندر آکتائو برای تزریق نفت به خط لوله باکو-سوپسا استفاده کرد که ترمینال‌های آن در ساحل دریای سیاه گرجستان قرار دارند و قطارها در طول خط‌آهن باکو-باتومی در حرکت هستند، همچنین قطارهایی هم از منطقه نفت‌خیز آتیرائو به ازبکستان و چین می‌روند.

نخست‌وزیر قزاقستان تاکید کرد فعالیت برای گسترش و افزایش ظرفیت صادرات نفت در تمام مناطق در حال انجام است.

انتقال نفت در این مناطق نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل است. نفتی که در حال حاضر در طول مسیرهای جایگزین منتقل می‌شود بسیار ناچیز است. قزاقستان در سال گذشته 54 میلیون تن نفت از طریق مسیر کنسرسیوم خط لوله کاسپین که صدها کیلومتر از روسیه عبور کرده و به بندر نواریسک در دریای سیاه منتهی می‌شود، به اروپا فرستاده‌است. بیشتر 86 میلیون تن تولید باقی‌مانده قزاقستان به چین می‌رود.

رئیس‌جمهور قزاقستان نسبت‌به این مسیر جدید خوش‌بین است و اعلام کرده حجم نفتی که از مسیر دریای خزر و از طریق دو2 بندر آکتائو و کوریک منتقل می‌شود بالاخره به 20 میلیون تن در سال خواهد رسید. اما هیچ زمانی برای رسیدن به این هدف تعیین نشده‌است.

قزاقستان قصد دارد تولید سالانه نفت خود را تا 2025 به 100 میلیون تن برساند که بیشتر مربوط به افزایش ظرفیت تولید از میادین تنگیزچورویل و کاشاقان می‌شود.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 34298
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *