اظهارات مهم رئیس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست

عسلویه؛ غیرقابل زندگی

30 آبان 1401 ساعت 9:07

میز نفت - آمار بالای سقط جنین و سرطان ارمغان نفت برای مردم عسلویه است. اما این پایان تراژدی طلای سیاه نیست؛ ۷۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس به‌دلیل آلایندگی نفتی از بین رفته‌اند و هزینه احیای آنها چندین برابر بودجه پروژه‌های منطقه ویژه پارس است.


به گزارش میز نفت، عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با «اقتصاد آنلاین»، عسلویه را غیرقابل سکونت برای انسان‌ها می‌داند و می‌گوید:«در سفری که به عسلویه داشتم بیش از 6 ساعت نتوانستم آنجا دوام بیاورم. گازهای همراهی که می‌سوختند نفس انسان را به شماره می‌انداختند. بازدید من به‌صورت سرزده بود، برخی می‌گفتند در زمان بازدید مسئولان فلرها را خاموش می‌کنند تا آلایندگی کمتر باشد. آلودگی هوا تنها معضل منطقه پارس جنوبی نیست، مسئله دیگر ورود پساب صنعت نفت بدون پالایش و تصفیه به دریا است. آب داغ بدون هیچ فیلتری به‌راحتی وارد دریا می‌شود.»

*سلامت مردم در اولویت نیست

کلانتری با اشاره به اینکه در پروژه‌هایی که تعریف می‌شود، حاضر به اختصاص بودجه برای حفاظت محیط زیست نیستیم، عنوان می‌کند:«سرمایه‌گذاری در حوزه نفت کامل نیست چراکه مسئولان این حوزه حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست نیستند، آنها این کار را صرفه‌جویی می‌دانند درحالی‌که برای جبران خسارت محیط زیست مجبور به هزینه حتی تا 10 برابر خواهیم بود. مسئولان در جریان وضعیت عسلویه قرار دارند اگر سلامت مردم در اولویت بود در این چند سال شاهد این اتفاقات نبودیم. سرطان ریه شایع‌ترین بیماری در این منطقه است اما آماری از آن منتشر نمی‌شود.»

*آلایندگی 90درصدی واحدهای منطقه ویژه پارس

کلانتری وضعیت زندگی منطقه عسلویه را اسفناک توصیف می‌کند و می‌گوید:«موجودات زنده برای تنفس به هوا نیاز دارند، هنگامی‌که هوا آلوده باشد ترکیبات آلاینده وارد بدن می‌شوند و مشخص است که این اتفاق موجب بیماری‌های مختلف می‌شود. در این میان نیز سازمان حفاظت محیط زیست هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.  سازمان اگر اعمال قانون کند، قانونگذار حاضر به اجرای حکم نیست. توجیح اجرا نکردن قانون بحث درآمد کشور از صنعت نفت است. واقعیت این است که قوه‌ی قضاییه نیز نمی‌تواند حکم دهد. اگر شما بخواهید اعمال قانون کنید، 90درصد واحدهای تولید گاز و پتروشیمی منطقه ویژه پارس باید تعطیل شود. متاسفانه در صنعت نفت بر تولید نفت و گاز سرمایه‌گذاری می‌کنند و بخش مربوط به سلامت و محیط زیست را قیچی یا حذف می‌کنند. مسئولان صنعت نفت می‌توانستند با حدود 5 میلیارد سرمایه‌گذاری، عسلویه پاکی داشته باشند اما ترجیح دادند که این مبلغ صرفه‌جویی شود.»

منبع: اقتصاد آنلاین


کد مطلب: 34358

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/34358/عسلویه-غیرقابل-زندگی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir