۰

ایران از روسیه گاز وارد می کند؟!

میز نفت - تحلیلگر موسسه بین المللی کپلر گفت: تشدید رقابت در بازار آسیا باعث خواهد شد تا ایران وادار شود تخفیف های بیشتر پیشنهاد دهد تا سهم خود را در بازار چین حفظ کند.
ایران و روسیه | میز نفت
ایران و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، هند تا موقعی که تحریم های آمریکا بر صنعت نفت ایران برداشته نشود به احتمال زیاد نفت از ایران وارد نخواهد کرد و اگر قیمت ها ثابت بمانند به معنای درآمد کمتر برای ایران است. همایون فلکشاهی، در ارزیابی تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه به میزان ۶۰ درصد کمتر از نرخ بازار اظهار داشت: فعال حرف و حدیث زیادی در باره تعیین تکلیف این آرزوی سقف قیمت برای نفت روسیه وجود دارد، البته هیچ جزئیاتی منتشر نشده است. اخیرا جانت لوییز یلن وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که هند می تواند بدون محدودیت از روسیه نفت خریداری کند به شرطی که از خدمات کشتیرانی و بیمه ای آمریکا و اروپا استفاده نکند.

البته در حال حاضر تمامی حمل و نقل نفت روسی که به هند صادر می شود از طریق شرکت های دولتی روس بیمه می شود، اما برخی از این معامله با کشتی های با پرچم یونان حمل می شوند. بنابراین اصلی ترین موضوع این پروژه سقف قیمت تکلیف شرکت های کشتیرانی یونان خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر روسیه حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت اورالس که شباهت زیادی با نفت خاورمیانه از جمله ایران دارد، صادر می کند. از این حجم نزدیک ۹۰۰ هزار بشکه به اروپا می رود. برآورد ما این است که صادرات نفت خام روسیه بین ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند. این حجم با توجه به حجم کلی صادرات نفت روسیه زیاد نیست. به نظر بنده کشورهایی مانند هند، چین و کشورهای آسیایی دیگر مثل پاکستان و اندونزی و حتی کشورهای مثل آفریقای جنوبی، برزیل و خاورمیانه واردات نفت روسی خود را افزایش می دهند.

کشورهای خاورمیانه می توانند نفت روسی که شباهت زیادی با نفت تولیدی خود دارد در پاالیشگاه داخلی مصرف و فت تولیدی خود را صادر کنند، که این کار خیلی سودآور خواهد بود. اما، چون این مبادلات نفتی کمی شامل ویژگی های جدید از جمله زمان بلندتری برای فرستادن این نفت به بازار نهایی و کال افت صادرات روسیه هرچند ناچیز می شود تاثیراتی بر قیمت نفت می گذارد، بنابراین در کوتاه مدت قیمت نفت می تواند افزایش پیدا کرده و به ۱۰۰ دالر نزدیک تر شود.

 نماینده مردم اراک: وزیر نفت هرجا کم می آورد از شورای امنیت مایه می گذارد

روزنامه امروز نوشت: نماینده مردم اراک گفت: وزیر نفت هر جا کم می آورد، از شورای عالی امنیت ملی مایه می گذارد، این در حالی است که طبق قانون وزارت نفت وظیفه تامین سوخت استاندارد را دارد. محمدحسن آصفری در نشست علنی دیروز مجلس در تذکری بیان کرد: قانون هوای پاک متولیان مختلفی دارد، اما وزیر نفت هر جا کم می آورد، از شورای عالی امنیت ملی مایه می گذارد، این در حالی است که طبق قانون وزارت نفت وظیفه تامین سوخت استاندارد را دارد.نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به اراک، ایشان دستور دادند که سوخت مازوت استاندارد ارائه شود، اما متاسفانه وزیر نفت با مایه گذاشتن از شورای عالی امنیت ملی، سلامت مردم را به خطر انداخته است.نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تاکید کرد: شورای عالی امنیت ملی وظیفه دیگری ندارد که وزارت نفت برای زیر پا گذاشتن قانون، به این شورا متوسل می شود.

ایران از روسیه گاز وارد می کند

روزنامه ثروت در یادداشتی نوشت: در حال حاضر ناترازی تولید و مصرف گاز ۲۰۰ میلیون مترمکعب تخمین زده می شود و آن طور که وزیر نفت اعلام کرده، مذاکرات خوبی با کشورهایی مانند روسیه برای واردات گاز انجام شده که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه به مردم بدهیم.  به گفته وی، از آنجا که در فصل سرد سال به دلیل تامین نیاز بخش خانگی ناچار به کاهش تامین سوخت نیروگاه ها و استفاده از سوخت مایع هستیم، در ماه های ابتدای شروع کار دولت ظرفیت مخازن نیروگاهی را نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادیم. در ماه های ابتدایی دولت سیزدهم مذاکراتی با ترکمنستان انجام گرفت و موفق شدیم سوآپ گاز را به میزان ۵.۱ تا ۲ میلیون مترمکعب انجام داده و واردات گاز را از این کشور انجام دهیم.

امسال نیز برنامه های کوتاه مدت مناسبی برای تامین گاز موردنیاز کشور در فصول سال داریم تابتوانیم با کمک مردم از این فصل بدون قطعی عبور کنیم. وزیر نفت تاکید کرد: مذاکرات خوبی با کشورهایی مانند روسیه برای واردات گاز انجام گرفته که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه به مردم بدهیم. اگر حداقل ۱۰ درصد از سقف صندوق توسعه ملی برای توسعه میدان های گازی تخصیص داده شود و همچنین ۱۰۰ درصد منابع ماده ۱۲ اختصاص یابد، می توان به رفع مشکلات این حوزه کمک چشمگیری کرد. طبق برنامه ششم توسعه باید میزان تولید گاز در برنامه ششم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب باشد که امروز ۹۷۰ میلیون مترمکعب آن رقم خورده که علت آن عدم سرمایه گذاری برای افزایش تولید، توسعه معادن و پالایشگاه ها است، به سمت استفاده از ظرفیت تامین منابع مالی براساس منابع کشور حرکت کرده ایم، از هلدینگ های بزرگ اقتصادی مثل خلیج فارس و بانک ها برای انجام پروژه های میادین نفتی و گازی و احداث پتروپالایشگاه ها و استفاده از سرمایه گذاری خارجی استفاده کردیم.



منبع : شفقنا
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب: 34426
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *