۰

اتحادیه اروپا در مورد سقف قیمت گاز به توافق نرسید

میز نفت - وزیر امور خارجه مجارستان روز سه‌شنبه فاش کرد که کشورهای اتحادیه اروپا بار دیگر در نهایی کردن سقف قیمت گاز در سراسر این بلوک در نشست شورای وزیران انرژی شکست خوردند.
اتحادیه اروپا | میز نفت
اتحادیه اروپا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز سه‌شنبه فاش کرد که کشورهای اتحادیه اروپا بار دیگر در نهایی کردن سقف قیمت گاز در سراسر این بلوک در نشست شورای وزیران انرژی شکست خوردند.

بر اساس این گزارش، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا خواهان کاهش سقف قیمت گاز هستند، در حالی که برخی دیگر می‌گویند این این اقدام می تواند بازارهای انرژی را ویران کند.

سیجارتو گفت: در جلسه شورای انرژی یک بحث طولانی وجود داشت. در جلسه عمومی هیچ توافقی حاصل نشد، بنابراین گفتگوها به صورت دوجانبه ادامه خواهد داشت.

نظرات در مورد این اقدام که هفته‌ها قبل پیشنهاد شد، در میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بسیار متفاوت است، برخی در اثربخشی آن در مبارزه با بحران انرژی تردید دارند و برخی دیگر خواستار کمترین سقف ممکن هستند.

طبق طرح اولیه ارائه شده توسط کمیسیون اروپا، سقف قیمت گاز باید زمانی اعمال شود که قیمت‌ها در بورس TTF هلند، معیار گاز اروپا، به 275 یورو (292 دلار) در هر مگاوات ساعت برسد و 58 یورو بالاتر از قیمت مرجع LNG برای دو هفته باشد.

هفته ها این طرح با انتقاداتی روبرو شد و برخی از کشورهای عضو نگران بودند که این اقدام فقط نوسانات بازار را بدتر می‌کند، در حالی که برخی دیگر استدلال کردند که این سقف بسیار بالا است و موثر نخواهد بود.

بر اساس پیش‌نویس سندی که رویترز مشاهده کرده است، شورای اتحادیه اروپا هفته گذشته پیشنهاد داد این سقف به 220 یورو و بازه زمانی به 5 روز کاهش یابد و همچنین کاهش اختلاف قیمت جهانی LNG به 35 یورو را مطرح کرد.

با این حال، طبق گزارش ها، 12 کشور اعلام کردند که قیمت همچنان بسیار بالا خواهد بود و خواهان کاهش آن به 160 یورو با بازه قیمتی 20 یورو شدند.

پیش از این در روز سه‌شنبه، اگنس پانیر-روناچر، وزیر انرژی فرانسه اعلام کرد که توافق بر سر سقف ممکن است زودتر حاصل شود.

وی پیش از نشست روز سه‌شنبه به رسانه‌ها گفت: من معتقدم که مواضع ما کم کم در حال نزدیک‌تر شدن است. وی افزود که هر سقف قیمتی باید با هدف تضمین ثبات بازارهای مالی باشد.



منبع : تسنیم
 
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب: 34540
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *