۰

آماری وحشتناک از آلودگی هوا

میز نفت - به گفته رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس متأسفانه وزارت صمت در جلسه ۲ هفته قبل دولت پیشنهادی را بدون طی مراحل قانونی و اخذ نظر دستگاه‌های متولی ارائه کرد و استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی را که سال‌ها یورو ۶ بود به یورو ۵ کاهش داد که این در هیئت وزیران تصویب شد.
آلودگی هوا | میز نفت
آلودگی هوا | میز نفت
به گزارش میز نفت، سمیه رفیعی گفت: استدلال آقایان برای این مصوبه که خلاف قانون هوای پاک است این بود که چون بنزین یورو ۶ در کشور تولید نمی‌شود؛ بنابراین استفاده از بنزین یورو ۴ در خودروهای وارداتی با استاندارد آلایندگی یورو ۶ به صلاح نیست و موجب افزایش بار مالی خودروهای وارداتی می‌شود. این در حالی است که سال‌هاست خودروهای روز اروپایی گران‌قیمت که همگی استاندارد یورو ۶ دارند در کشور تردد و از همین بنزین موجود استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی نداشتند. به گفته این نماینده تهران، هنوز اقدام قبلی وزارت صمت دریافت پول به‌جای جایگزینی خودروهای فرسوده فراموش نشده، در اوج آلودگی هوا پیشنهاد دیگری برای افزایش آلودگی هوا مصوب کرده‌اند.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفته است که امسال تهرانی‌ها ۲ روز و اصفهانی‌ها، کرجی‌ها، اهوازی‌ها و اراکی‌ها فقط یک روز هوای پاک داشتند. تعداد روزهای بسیار ناسالم و خطرناک نیز ۲۰۰ درصد افزایش‌یافته است و در کرج نیز روزهای بسیار ناسالم ۲ برابر و خطرناک ۴ برابر شده است. در تبریز روزهای خطرناک ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته و در مشهد روزهای ناسالم ۲ برابر شده است. از سوی دیگر در اراک تعداد روزهای بسیار ناسالم و خطرناک ۲ برابر شده و در شیراز تعداد روزهای ناسالم ۹ برابر شده و روزهای پاک هم به نصف کاهش‌یافته است. بر اساس اظهارات رفیعی در اهواز وضعیت بسیار بدتر بوده به شکلی که تعداد روزهای ناسالم حدود ۵ برابر شده و تعداد روزهای بسیار ناسالم ۱۲ برابر و روزهای خطرناک ۲۱ برابر شده است.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به اینکه مجلس در خصوص دستگاه‌هایی که وظایف خود را برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهند هیچ اغماضی نمی‌کند، گفت: در حال حاضر تمامی تخلفات و ترک فعل‌های ۲۳ دستگاه متولی بحث آلودگی هوا مشخص و با اعمال ماده ۲۳۴ پرونده تمامی مسئولان و دستگاه‌های متخلف در این زمینه به دادسرا ارجاع شده و هم‌اکنون در شعبه یک دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است و در جلسه اخیر با دادستان کل کشور درخواست کردیم که رسیدگی به این پرونده با سرعت بیشتری انجام شود.نماینده مردم تهران گفت: متأسفانه در دولت گذشته هیچ اعتباری از سوی دولت برای تعمیر و نگهداری این ایستگاه‌ها اختصاص نیافت. هم‌اکنون بسیاری از این ایستگاه‌ها یا نیازمند تعمیرات کلی هستند و یا از رده خارج شده‌اند که یکی از مسائل ارسال شده به قوه قضائیه دراین‌ خصوص است و مسئولان وقت باید بیایند و در این زمینه پاسخگو باشند چرا که مبنای تصمیم‌گیری‌ها در مقوله آلودگی هوا اطلاعات ایستگاه‌های سنجش و آمار درست آنهاست تا تصمیم‌گیری‌های درستی نیز در این زمینه انجام شود.
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 34554
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *