۰
تبعات کمبود گاز در کشور

فولاد بدون انرژی

میز نفت - بحران انرژی در ایران به شدت نگران کننده شده است. کار به جایی رسیده که مدیران دولتی می گویند بخش خصوصی در صنایع انرژی بری همچون فولاد سرمایه گذاری نکنند چرا که قادر به تامین سوخت مورد نیاز آنها نیستند.
فولاد بدون انرژی
به گزارش میز نفت، کمبود گاز صدای فعالین صنعتی را درآورده است. حالا انجمن فولاد طی نامه ای به شرکت گاز خواهانرفع محدودیت های گازرسانی به صنایع شده و از زیان سنگینی که تعطیلی واحدهای تولیدی به بار خواهد آورد، خبر داده است.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد در این نامه گفته که در زنجیره فولاد امکان استفاده از سوخت جایگزین نیست، بنابر این قطعی یا اعمال محدودیت های شدید تامین گاز طبیعی خصوصاً درکارخانجات احیاء مستقیم فولاد به منزله توقف تولید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز کارخانجات فولاد سازی و طبعاً توقف تولید فولاد و تعطیلی کارخانجات زنجیره فولاد آن هم در شرایط ویژه و حساس اجتماعی فعلی کشور است.

با وجود تمام وعده و وعیدهای مسئولین به نظر می رسد که بحران انرژی در ایران به این زودی ها حل نخواهد شد. کار به جایی رسیده که مسئولین دولتی هم سرمایه گذاری در بخش های انرژی بر را غیر اقتصادی می دانند.

سیف الله امیری مدیرکل دفتر امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت در گفتگو با بازار خطاب به فعالین بخش خصوصی می گوید: توصیه ما به سرمایه گذارانی که می خواهند به زنجیره فولاد ورود کرده و واحدهای جدید تاسی کنند این است که سرمایه های خود را وارد حوزه فولاد نکنند؛ نه اینکه ما مجوز ندهیم، انرژی مورد نیاز آنها وجود ندارد. بدون شک اگر در این بخش ها سرمایه گذاری کنند در سال های آینده در تامین گاز و برق خود دچار مشکل می شوند. ضمن اینکه در این واحدها به اندازه کافی ظرفیت سازی شده است.

با توجه به محدودیت گازی که در کشور وجود دارد، واحدهای اسفنجی که گاز دریافت می کنند، اگر کف عرضه را در بورس رعایت نکنند، سهمیه سوخت آنها را قطع کرده و سهمیه آنها را به واحدهایی که کف عرضه را رعایت می کنند، پرداخت خواهد شد

*وقتی تامین سوخت لطف می شود

جدای از توصیه ها و راه کارهای جالب مسئولین برای حل مشکل بحران انرژی در ایران، این روزها اختصاص سوخت نیز به واحدهای صنعتی به عنوان لطف و تشویق در نظر گرفته می شود.

به گفته امیری، سهمیه ای که در اختیار واحدهای فولادی قرار گرفته بسیار محدود است. به همین دلیل ناچار هستیم که سهمیه گاز در اختیار واحدهایی که کمبود تولید در آنها وجود دارد، تخصیص پیدا کند.

مدیرکل دفتر امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: با توجه به محدودیت گازی که در کشور وجود دارد، واحدهای اسفنجی که گاز دریافت می کنند، اگر کف عرضه را در بورس رعایت نکنند، سهمیه سوخت آنها را قطع کرده و سهمیه آنها به واحدهایی که کف عرضه را رعایت می کنند، پرداخت خواهد شد.
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 34560
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *