۰

تغییر نظر ژاپن برای استفاده از نیروی هسته‌ای

میز نفت - ژاپن تغییر سیاست خود نسبت به نیروی هسته‌ای برای مقابله با بحران انرژی را تایید کرد.
ژاپن | میز نفت
ژاپن | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اذهان عمومی از زمان زلزله و سونامی که باعث فاجعه نیروگاه هسته‌ای دایچی فوکوشیما شد، با نیروی هسته‌ای مخالف بوده اما با افزایش هزینه‌های انرژی، طولانی شدن جنگ در اوکراین و کمبود مکرر برق در تابستان و زمستان، نظرات تغییر کرده است.

 کشور زلزله‌خیز ژاپن پیش از این اعلام کرده بود برنامه‌ای برای ساخت راکتورهای جدید ندارد اما اکنون وزارت صنعت ژاپن اعلام کرد به دنبال جایگزین کردن تاسیسات فرسوده و تمدید عمر سایر نیروگاه‌های هسته‌ای است.

این چرخش سیاست پس از اظهارات فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روی داد که در ماه اوت اعلام کرده بود ژاپن طراحی راکتورهای نسل جدید را بررسی خواهد کرد و به وزارت صنعت دستور داده بود طرحی برای افزایش استفاده از انرژی هسته‌ای تا پایان سال آماده کند.  

دولت‌های سراسر اروپا و آسیا در حال تمدید عمر نیروگاه‌های هسته‌ای فرسوده خود و ازسرگیری فعالیت راکتورها و راه اندازی پروژه‌هایی هستند که پس از فاجعه فوکوشیما، مسکوت شده بودند.

تحت یک طرح انرژی استراتژیک که توسط هیات دولت ژاپن در سال میلادی گذشته تصویب شد، این کشور قصد داشت وابستگی خود به نیروی هسته‌ای را تا حد امکان کاهش دهد اما سیاست جدید که توسط یک گروه کارشناسی تحت نظر وزارت صنعت تصویب شد، اجازه می دهد راکتورهای هسته‌ای فعلی، فراتر از محدودیت ۶۰ ساله فعالیت کنند و همچنین از ساخت راکتورهای جدید حمایت می‌کند. جزئیات بیشتر، سال آینده در پارلمان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش رویترز، در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱، نیروی هسته‌ای ۳.۹ درصد از سبد نیروی ژاپن را تشکیل داد و دولت این کشور قصد دارد این سهم را تا سال ۲۰۳۰ به ۲۲ درصد افزایش دهد.


منبع : ایسنا
 
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 34566
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *