۰

نفت ارزان روسیه به کام چینی ها

میز نفت - پالایشگاه‌ های مستقل چین در حال سود بردن از فرآوری نفت ارزان روسیه هستند زیرا تحریم های غرب راهی برای آنها باز کرده تا برای دریافت تخفیف بیشتر چانه زنی کنند.
پالایشگاه‌های چین | میز نفت
پالایشگاه‌های چین | میز نفت
به گزارش میز نفت ، پالایشگاه‌ های مستقل چین در حال سود بردن از فرآوری نفت ارزان روسیه هستند زیرا تحریم های غرب راهی برای آنها باز کرده تا برای دریافت تخفیف بیشتر چانه زنی کنند.

کشورهای گروه هفت از 5 دسامبر یک سقف قیمتی 60 دلاری برای نفت روسیه تعیین کرده‌اند و این امر مسکو را بر آن داشته است تا بیشتر نفت خود را به سمت آسیا روانه کند.

به گفته تاجران، در حالی که هند نفت اورال روسیه را کمتر از 60 دلار در هر بشکه دریافت می کند، چین هنوز نفت ESPO را بالای سقف قیمتی می خرد زیرا پالایشگاه های مستقل بیشتر در شرق استان شاندانگ واقع شده اند و نفتی که نیاز به مسافت طولانی ندارد و سولفور کمی دارد را دریافت می کنند.

به گفته این افراد، هیچ جایگزینی برای نفت ESPO روسیه و با کیفیت مشابه آن با قیمت های پایین وجود ندارد.

به گفته دو تاجر، تخفیف های لحظه ای برای نفت ESPO افزایش یافته است به طوریکه حداقل یک محموله این نوع نفت برای تحویل در ماه ژانویه، هفته گذشته به پالایشگاه های مستقل با تخفیف حدود 6.50 دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت فروخته شده است.

آنها افزودند، سایر محموله ها برای تحویل در همان ماه نیز با تخفیفی حدود 5 دلار در هر بشکه فروخته شده بودند که این تخفیف در هفته پیش 4 دلار در هر بشکه بود.

از آنجایی‌ که بیشتر پالایشگاه های چینی به زودی خرید نفت برای تحویل پیش از سال نو قمری را به پایان خواهند راساند، فروشندگان نفت ESPO تمایل دارند تا محموله های موجود را با قیمت های پایین تر ترخیص کنند.

خریداران چینی قیمت های پایین تری پیشنهاد می دهند زیرا اکنون اهرم فشار بیشتری دارند.

بر اساس برآورد تاجران، قیمت نفت خام ESPO بدون هزینه حمل و نقل حدود 65 دلار در هر بشکه است که بالاتر از سقف قیمتی G7 قرار دارد.

یک تحلیلگر نفتی مستقر در چین تخمین زده است، دسترسی به نفت ارزان قیمت، در هفته گذشته حاشیه سود پالایشگاهی کارخانه های شاندونگ را به بالای 800 یوان (114.59 دلار) در هر تن افزایش داده است که از 600 یوان در هر تن در اوایل دسامبر بیشتر است.

پالایشگاه های مستقل بیشتر نفت روسیه، ایران و ونزوئلا را پالایش می کنند.



منبع : فارس
 
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب: 34588
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *