۰

جان اهوازی ها برای شرکت نفت اهمیتی ندارد

میز نفت - اگرچه در سالهای پیشین وعده‌هایی توخالی برای جمع‌آوری فلرهای نفتی داده می‌شد، اما در دوره کنونی همین وعده هم داده نمی‌شود و بی اعتنایی به افکار عمومی در پیک ابتلا به بیماری‌های تنفسی در اهواز، تصویر زشتی در اذهان برجای گذشته است.
اهواز | میز نفت
اهواز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، افزایش تولید نفت به سه میلیون بشکه در روز و کشف میادین نفتی جدید در خوزستان به دست متخصصان توانمند ایرانی اگرچه اخبار مسرت بخشی برای مردم کشور به شمار می‌رود اما در خود خوزستان همه‌چیز متفاوت است و با تغییر وزیر همچنان بر همان پاشنه میچرخد.

مردم خوزستان که انتظار تغییر رویکرد وزارت نفت در دولت مردمی را داشتند، همچنان از بی‌توجهی شرکت‌های تابعه وزارت به میزبانشان در هر محفل و مجلسی دست به انتقاد میزنند و معتقدند صرفا نگاه مهندسی با هدف ازدیاد برداشت نفت و بی‌اعتنایی به مسائل اجتماعی و زیست محیطی به ایجاد یک طبقه برخوردار و غیر پاسخگو منجر شده است.

اهواز دارای بزرگترین میدان نفتی کشور است و شرکت مناطق نفتخیز جنوب به عنوان تولید کننده ۸۵ درصد نفت خام کشور در آن قرار دارد اما تولید این ثروت برای مردم خوزستان بی هزینه نبوده است.
 
 

 

نفت منشا اصلی آلودگی هوای خوزستان

هوای شهر اهواز به عنوان آلوده‌ترین کلانشهر ایران و ماهشهر به عنوان آلوده‌ترین شهر لقب گرفته و بنا براعلام سازمان محیط زیست، صنایع به ویژه فلرهای نفتی منشا ۶۰ درصد آلودگی هستند که این مسئله موجب شده تا این استان بیشترین بیماران مبتلا به عوارض تنفسی و ریوی را درخود جای دهد.

وزارت نفت در دوره زنگنه اگرچه اعتقادی به باز کردن گره‌های موجود و حسن همجواری نداشت اما دستکم وزیر به افکار عمومی این وعده توخالی را داد که تا سال ۱۴۰۱ تمام فلرها جمع آوری می‌شود؛ وعده‌ای که با انتهای وزارت او دود شد و جواد اوجی وزیر جدید نیز گردن نگرفت تا این تصور به وجود آید که هیچ برنامه‌ای برای نجات جان مردم خوزستان ندارد.

به گفته استاندار اسبق خوزستان، در شهرهای بزرگ مانند تهران، عمده آلاینده‌ها را دود خودروها تشکیل می‌دهد اما در اهواز، آلودگی هوا به علت دود خودروها نیست.

وی با انتقاد از عدم جمع‌آوری فلرهای نفتی، گفت: اکنون برخی از پتروشیمی‌ها با 50 یا 60 درصد ظرفیت خود درحال کار کردن هستند چراکه خوراک کافی ندارند و مواد اولیه آن‌ها در فلرهای گازی سوزانده می‌شود.
 

 

شرکت مناطق نفتخیز: پول نداریم!

اگرچه در سالهای پیشین وعده‌هایی توخالی برای اجرای طرح آماک و جمع‌آوری فلرهای نفتی داده میشد، اما در دوره کنونی همین وعده هم داده نمی‌شود و بی‌اعتنایی به افکار عمومی همسایگان شرکت نفت، تصویر زشتی در اذهان برجای گذاشته تا جایی که مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در مصاحبه‌ای از مشکل تامین اعتبار طرح آماک سخن گفت.

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت برای بخش خصوصی جذابیتی ندارد، گفت: برای جمع‌آوری گازهای مشعل در خوزستان تقاضای تأمین منابع داریم.

وی در آبان سال گذشته گفت با توجه به شرایطی که وجود دارد و نداشتن اعتبار کافی، طرح‌های جمع‌آوری فلرها در موعد مقرر به پایان نمی‌رسند.
 

 

افزایش تولید، افزایش بیماران

همزمان با افزایش تولید نفت به سه میلیون بشکه در روز، در مدت اخیر تعداد بیماران تنفسی در اهواز و سایر شهرهای صنعتی مانند ماهشهر، آبادان، آغاجاری و هویزه نیز افزایش چشم گیری یافته و منجر شده تا بیمارستان‌های اهواز ۲۳۵ تخت دیگر به‌کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی اختصاص دهند.

مدیر مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی بیمارستان ابوذر اهواز نسبت به ادامه پیک بیماری‌های تنفسی کودکان در خوزستان هشدار داده و اعلام کرد: «آمار بیماران هنوز به همان صورت و بسیار زیاد است. امسال بار مراجعات بیماری‌های تنفسی بسیار بیشتر از سال‌های قبل بوده و در مقایسه با دوره پیک بیماری‌های تنفسی در سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.»

در این بین، شورای سلامت استان خوزستان نیز ورود خبرنگاران را به جلسات خود ممنوع کرده و مشخص نیست که در این زمینه چه برنامه و راهکاری ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، گازهای همراه نفت خوراک مهمی برای پتروشیمی‌ها هستند و می‌توان از این گازها برای مصارف داخلی کشور استفاده کرد که متأسفانه نبود توجه ویژه به این مسئله از سوی وزارت نفت سبب شده تا جان مردم خوزستان به خطر بیفتد و این درحالی است که در صورت سرمایه‌گذاری در این بخش، در عرض چند ماه بازگشت سرمایه خواهد داشت.
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 34699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *