۰

پیش بینی ها از قیمت نفت در سال 2023

میز نفت - در آغاز سال ۲۰۲۳، عوامل متعددی شامل نگرانی‌های عرضه و تقاضا، سیاست پولی انقباضی در سراسر جهان، انتظارات برای کندی رشد اقتصادی و رکود احتمالی و بازگشایی چین و خروج این کشور از قرنطینه کرونا، در روند کوتاه مدت و میان مدت قیمت نفت تاثیر خواهند گذاشت.
قیمت نفت | میز نفت
قیمت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، در نخستین هفته سال، قیمت نفت در دو روز معامله نخست سال نوی میلادی، ۹ درصد ریزش کرد که بدترین رکورد از سال ۱۹۹۱ بود. قیمت نفت برنت برای نخستین بار در دو سال گذشته به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه رسید که به گفته جمی مک‌گیور، مقاله نویس توییتر،  نشان می‌دهد احتمالا تورم به اوج خود رسیده است و در ماه‌های آینده، به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد.

تغییر سالانه شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم طی دو ماه گذشته چندین بار منفی شده است. قیمت‌ها و نرخ تورم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش پیدا کرده اند که می‌تواند نشانه کاهش تورم در بازارهای کالاهای انرژی باشد که می‌تواند کاهش نرخ تورم و رسیدن آن به هدف دو درصد بانک مرکزی آمریکا را تسریع کند.

با این حال، طبق جزئیات نشست دسامبر کمیته بازار آزاد، بانک مرکزی آمریکا از موضع موافق افزایش نرخ بهره و عزمش برای مبارزه با تورم که در سطح بالای غیرقابل قبولی مانده، دست نکشیده است. جیمز بولارد، رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس هفته گذشته اظهار کرد: به کمک بازار کار قوی و منعطف، چشم انداز فرود نرم برای اقتصاد آمریکا در مقایسه با پاییز سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است اما نرخ بهره هنوز به محدوده‌ای نرسیده است که بتواند به حد کافی محدودکننده به نظر برسد اما به این محدوده، نزدیک‌تر می‌شود.

با این حال، نگرانی‌ها نسبت به رکود استمرار پیدا کرده است. تقاضای ضعیف برای نفت در آمریکا و چین به دورنمای منفی کوتاه مدت برای قیمت را ترسیم می‌کند. ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA روز  پنج شنبه که قیمت نفت پس از ریزش سنگینی که سه شنبه و چهارشنبه داشت، بهبود یافت، گفت: نفت تلاش می‌کند صعود کند اما نگرانی‌ها پیرامون تقاضا برای سوخت، رشد قیمت‌ها را محدود نگه داشته است. سعودی‌ها قیمت فروش را کاهش داده اند زیرا به نظر می‌رسد بازگشایی اقتصاد چین نتوانسته است دورنمای تقاضا برای نفت در کوتاه مدت را بهبود دهد.

با این‌همه، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد تقاضا برای بنزین هفته گذشته، بیشترین میزان کاهش را از مارس سال ۲۰۲۰ داشت و تقاضا برای نفت و سوختهای دیگر به میزان قابل توجهی نسبت به هفته پیش از آن کاهش یافت.

به گفته استراتژیست‌های گروه مالی آی ان جی، به نظر می‌رسد بازار نفت در کوتاه مدت به خوبی تامین شده و ریسکها به سمت نزولی هستند. با این حال، عرضه و تقاضا در بازار نفت از سه ماهه دوم تا پایان سال، متوازن‌تر می شود که به معنای احتمال بالاتر رفتن قیمت‌ها از سه ماهه دوم به بعد خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران شرکت پی‌وی‌ام اویل می‌گویند تردیدی وجود ندارد که روند قیمت نفت، نزولی است. ادامه صادرات نفت روسیه با وجود تحریمهای غربی و همچنین برداشت هماهنگ کشورهای مصرف کننده از ذخایر نفت استراتژیک، نقش مهمی در پایین رفتن قیمت نفت ایفا می‌کند. اکنون سوال این است که آیا این عوامل تا پایان سال ۲۰۲۳ هم نقش ایفا خواهند کرد و آیا امسال، سال ارزانی قیمت نفت خواهد بود.


منبع : ایسنا
 
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 34713
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *