بلای گاز در فولاد

20 دی 1401 ساعت 23:17

میز نفت - سیف الله امیری، درباره آخرین وضعیت تولید فولاد و زنجیره محصولات این صنعت در کشور، اظهار داشت: کارخانجات تولید کننده فولاد با مشکل تامین سوخت مواجه هستند و در حال حاضر بسیاری از کارخانجات تولیدی در این بخش به علت کمبود گاز، نیمه تعطیل شده اند.


به گزارش میز نفت، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تامین گاز به یک معضل جدی برای تولید کنندگان فولاد تبدیل شده است و در حالی که قرار بود روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز برای کارخانه های فولادی در نظر گرفته شود این میزان به 15 میلیون مترمکعب کاهش یافت و اخیرا نیز طی نامه ای از سوی شرکت ملی گاز این میزان به 10 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه براساس برنامه های وزارت نفت باید روزانه یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید شود، گفت: این در حالی است که در حال حاضر روزانه 850 میلیون مترمکعب گاز تولید می شود که بین 550 تا 650 میلیون مترمکعب آن صرف خانوار، حدود 120 میلیون مترمکعب آن صرف نیروگاه ها و بقیه نیز صرف تولید می شود.

امیری اظهار داشت: با وجود اینکه تولید باید چرخ های اقتصادی کشور را به حرکت درآورد اما میزان گاز اختصاصی به آن مطابق نیاز واحدهای تولیدی نیست.

وی درباره وضعیت تولید زنجیره فولاد اظهار داشت: در کشور به اندازه کافی گندله و کنستانتره آهن وجود دارد و 11 میلیون تن مازاد گندله در انبارها وجود دارد بنابراین کمبود گاز در صورتی که منجر به کاهش تولید این محصولات نیز شود فعلا به این بخش های تولیدی آسیبی نرسانده است.

امیری با بیان اینکه در تولید شمش فولادی نیز مشکلی نداریم، گفت: درخصوص میلگرد هم مازاد در کشور وجود دارد و مشکلی بوجود نیامده است اما کمبود گاز موجب کاهش تولید آهن اسفنجی شده است، بنابراین انتظار داریم تا وزارت نفت حداقل روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز در اختیار کارخانه های فولادی قرار دهد تا شرکت های تولیدکننده آهن اسفنجی بتوانند به تولید خود ادامه دهند.


کد مطلب: 34736

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/34736/بلای-گاز-فولاد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir