۰

واردات نفت چین از مالزی رکورد زد

میز نفت - واردات نفت چین از مالزی در دسامبر به رکورد ۱.۳ میلیون بشکه در روز صعود کرد و این کشور که تولید روزانه نفتش سه برابر کمتر از صادراتش است را در میان بزرگترین تامین کنندگان نفت چین، پس از عربستان سعودی و روسیه در رتبه سوم قرار داد.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت ، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت چین از مالزی در ماه میلادی گذشته، از حجم خرید از تولیدکنندگانی نظیر عراق و امارات متحده عربی فراتر رفت. حجم واردات نفت خام چین از مالزی، سه برابر میانگین تولید روزانه این کشور آسیایی در فاصله ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ بود.

براساس این گزارش، با توجه به این آمار، برخی تحلیلگران بر این باور هستند که بخش زیادی از نفتی که از مالزی به چین وارد می‌شود، در واقع متعلق به کشورهای تحت تحریم مانند ایران، ونزوئلا یا روسیه است و مالزی به عنوان یک هاب انتقال نفت بین کشتی‌ها شناخته شده است.

طبق آمار گمرکی، واردات نفت چین از مالزی در سال ۲۰۲۲، تقریبا دو برابر شد و به ۳۵.۶۸ میلیون تن رسید. هیچ واردات نفتی از ونزوئلا توسط گمرک چین در سال ۲۰۲۲ ثبت نشد اما مجموع واردات از ایران به چین در سال میلادی گذشته، ۷۸۰ هزار و ۳۹۲ تن اعلام شد.

پالایشگاه‌های نفت خصوصی چین اعتنایی به تحریم‌ها نشان نداده‌اند و اولویت اصلی آنها، خرید نفت با قیمت مناسب و کسب سود خوب از پالایش آن است.

به گفته تحلیلگران مختلف و بر اساس گزارش‌های تحقیقی که در چند سال اخیر انجام شده است، چین به خرید نفت از کشورهای تحت تحریم آمریکا ادامه می‌دهد و اغلب این واردات در پوشش نفت مالزی یا عمان انجام می‌گیرد.

بنا بر تحقیقات اخیر رویترز، ونزوئلا از اسناد متفاوت و نفتکش‌های مرتبط با دیگر کشورها استفاده می‌کند و نفت را به پالایشگاه‌های چینی می فروشد که در اسناد مربوطه، به عنوان نفت مالزی معرفی شده است.

طبق آمار گمرکی چین، میزان زیادی نفت از مالزی در سال میلادی گذشته وارد شد و بر این اساس، تحلیلگران و ناظران معتقدند که چین همچنان نفت تحت تحریم را به عنوان نفت مالزی یا عمان وارد می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، با وجود این که خرید نفت چین از روسیه در سال میلادی گذشته، افزایش یافت، عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت به چین در سال ۲۰۲۲ شد و روسیه در جایگاه دوم ایستاد.



منبع : ایسنا
 
يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 34835
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *