۰

توافق بزرگ روسیه و پاکستان در بخش انرژی

میز نفت - معاون وزیر انرژی روسیه در نشست کمیسیون بین دولتی در پایتخت پاکستان اعلام کرد که دو کشور به توافقات مهمی در مورد عرضه نفت و فرآورده های نفتی دست یافته‌اند.
روسیه و پاکستان | میز نفت
روسیه و پاکستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، سرگئی موچالنیکف، معاون وزیر انرژی روسیه در نشست کمیسیون بین دولتی روز جمعه در پایتخت پاکستان گفت که دو کشور به توافقات مهمی در مورد عرضه نفت و فرآورده های نفتی از روسیه به پاکستان دست یافته‌اند.

در اوایل ماه دسامبر، مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان برای مذاکره در مورد تامین انرژی اسلام آباد به مسکو سفر و اعلام کرد که روسیه نفت، بنزین و گازوئیل را با تخفیف در اختیار این کشور قرار خواهد داد. وی هزینه واردات را مشخص نکرد اما تأکید کرد که مذاکرات "موثرتر از حد انتظار" بوده است.

در این دیدار در اسلام آباد، طرفین همچنین درباره مسائل "باقی مانده" در مورد ساخت خط لوله گاز "جریان پاکستان" و چشم انداز همکاری گسترده تر در زمینه "انرژی و مهندسی برق" بحث کردند.

موچالنیکوف با بیان اینکه روسیه طرحی از عرضه گاز در آینده به پاکستان ارائه کرده است، افزود: ما باید جایگاه جریان پاکستان را در این طرح در اسرع وقت ارزیابی کنیم.

یک روز قبل، نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه اعلام کرده بود که مسکو "آماده امضای اسناد مورد نیاز شرکتی" برای شروع ساخت خط لوله است.

روسیه و پاکستان در سال 2015 یک توافقنامه بین دولتی در مورد ساخت خط لوله گاز شمال-جنوب (جریان پاکستان) از کراچی به لاهور امضا کردند.

راه اندازی این پروژه چندین بار به تعویق افتاد. این خط لوله 1100 کیلومتری با ظرفیت 12.3 میلیارد متر مکعب گاز در سال، پایانه‌های گاز طبیعی مایع (LNG) در بنادر کراچی و گوادر در جنوب پاکستان را به نیروگاه ها و مصرف کنندگان گاز صنعتی در لاهور در شمال این کشور متصل می کند.

به گفته شولگینوف، این خط لوله گاز طبیعی را از منابع مختلف از جمله ایران و ترکمنستان منتقل می کند.

اسلام آباد همچنین به دنبال مذاکره با روسیه در مورد قراردادهای بلندمدت واردات LNG است، زیرا در حال حاضر تامین کننده پایداری برای این کشور وجود ندارد.

پاکستان با کمبود شدید انرژی دست و پنجه نرم می کند و افزایش قیمت جهانی نفت و گاز وضعیت را برای این کشور بدتر کرده است. واردات سوخت پاکستان به دلیل افزایش تقاضا در اتحادیه اروپا پنج تا ده برابر گران شده است.


منبع : تسنیم
 
يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 34838
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *