گام پیچیده‌ آمریکا بر علیه روسیه

2 بهمن 1401 ساعت 14:03

میز نفت - وزیر خزانه‌داری آمریکا ابراز اطمینان کرد که با وجود ماهیت پیچیده تحریم‌ها، محدودیت اعمال شده برای فروش نفت روسیه، می تواند درماه فوریه، به فروش فرآورده‌های نفتی این کشور گسترش پیدا کند.


به گزارش میز نفت ، جانت یلن در جریان سفر به سنگال، به خبرنگاران گفت: ما بازارها را بسیار محتاطانه بررسی کردیم و بر این باوریم که مجموعه مکانیزم‌های سقف قیمتی خواهیم داشت که به اهداف مشابه مکانیزم سقف قیمت نفت خواهند رسید. با این حال، همواره این احتمال وجود دارد که اوضاع طبق برنامه پیش نرود.

دولت‌های گروه هفت و اتحادیه اروپا، در ماه دسامبر سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای صادرات نفت خام روسیه فعال کردند. شرکت‌های اروپایی و انگلیسی تنها برای محموله‌هایی می‌توانند خدمات حمل و بیمه فراهم کنند که بالاتر از این قیمت فروخته نشده باشند. این مکانیزم همزمان با ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا، فعال شد.

محدودیت‌های مذکور باعث افت درآمد روسیه شده، زیرا مسکو ناچار شده است به جای اروپا، نفت خود را به گروه کوچکی از خریداران دوردست به خصوص هند و چین بفروشد. گرید نفتی اورال روسیه، اکنون پایین‌تر از قیمت پایه بازار جهانی و ۶۰ دلار در هر بشکه، معامله می‌شود.

کشورهای گروه هفت جمعه گذشته با طرح مشابهی موافقت کردند که از پنجم فوریه و همزمان با آغاز ممنوعیت واردات به اتحادیه اروپا، دو نوع مکانیزم سقف قیمت را برای فرآورده‌های نفتی روسیه تعیین می‌کند.

تحلیلگران و معامله‌گران نگران آن هستند که تغییر جریان تجارت فرآورده‌های نفتی مانند تغییرات بازارهای نفت خام، به شکل روانی پیش نرود و  به خصوص درباره دیزل؛ این سوخت برای اقتصاد اتحادیه اروپا، حیاتی است و برای خودروها، کامیون‌ها، تجهیزات تولید و موارد دیگر استفاده می‌شود.

یلن اذعان کرد که بخشی از این طرح، چالش برانگیز است. وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: مجموعه پیچیده‌ای از بازارها با فرآورده‌های نفتی مختلف در قیمت‌های متفاوت هستند و بازار دیزل، به شکل غیرمعمولی دچار کمبود است.

معاونان وزرای گروه هفت از دو سقف قیمت حمایت کرده اند. یک سقف قیمت برای فرآورده‌هایی مانند دیزل یا گازوئیل خواهد بود که بالاتر از قیمت نفت خام معامله می‌شوند و یک سقف قیمت برای فرآورده‌هایی مانند نفت کوره و نفتا خواهد بود که ارزان‌تر از نفت خام هستند.

آمریکا به دلیل واهمه از این که ممنوعیت خدمات و محدودیت واردات به اتحادیه اروپا، عرضه زیادی را از بازار خارج کرده و باعث افزایش قیمتها شود، سقف قیمت را به عنوان راهی برای حفظ عرضه در بازار و محدود کردن درآمدهای انرژی روسیه طراحی کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یلن گفت: اگرچه مدت طولانی از اجرای سقف قیمت نمی‌گذرد اما به نظر می‌رسد که این طرح، جواب داده است.


منبع : ایسنا
 


کد مطلب: 34839

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/34839/گام-پیچیده-آمریکا-علیه-روسیه

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir