۰

نفت در خدمت استقلال کردها

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: حدود دوجین نفتکش بزرگ که نفت چاه های منطقه کردستان عراق را حمل می کنند، بی هدف در دریای مدیترانه یا آب های آزاد در گردش هستند، بدون آنکه جایی برای تخلیه قانونی محموله هایشان وجود داشته باشد.
نفت در خدمت استقلال کردها
به گزارش «ميزنفت»، این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم اعظم احمد افزود: مقامات کردستان عراق ناامیدانه تلاش می کنند نفت خود را به فروش برسانند و این درحالی است که دولت عراق و آمریکا درصدد متوقف کردن این روند هستند.

از نظر مقامات عراقی این نفتکش ها حامل نفت قاچاق هستند، نفتی که براساس قانون تنها وزارت نفت این کشور اجازه فروش آن را دارد. مطابق قانون ۸۳ درصد از درآمد فروش این نفت متعلق به دولت بغداد و ۱۷ درصد متعلق به دولت خودمختار کردستان در شمال عراق است.

دولت عراق که می ترسد کردهای این کشور از درآمد فروش نفت برای افزایش تلاش در راه دستیابی به استقلال استفاده کنند، تهدید کرده است از هرکشور یا شرکتی که از کردها نفت خریداری کند، شکایت خواهد کرد. بغداد پرداخت بودجه ملی منطقه کردستان را هم قطع کرده است.

با این وجود کردها همچنان به استخراج نفت ادامه می دهند با این امید که متحدان آمریکایی آنان که برای تبعیت از قانون نفتی عراق آنها را تحت فشار می گذارند، سرانجام مواضع خود را تلطیف کنند و خریداران قدو جلو گذارند.

اما با توجه به کاهش قیمت نفت و با توجه به اینکه عراق و آمریکا قصد تغییر دادن مواضع خود را ندارند، اختلاف ها درحال افزایش است.

درحال حاضر مقامات کرد بر این باورند که سرانجام در فصل پاییز اشباع بازار پایان می یابد و خریداران بین المللی به نفت خام کردستان نیاز پیدا خواهند کرد و درنتیجه از آرمان های ملی گرایانه آنها حمایت خواهند کرد.

خالد صالح، مشاور ارشد سابق وزارت منابع طبیعی کردستان گفت: کشتی هایی که به دریاهای بین المللی می روند درحال آزمایش آزمایش آب ها هستند. ناگهان شما شاهد موفقیت هایی خواهید بود.
مقامات آمریکایی که می خواهند کردستان همچنان بخشی از عراق باقی بماند و پیش مرگ ها جاهایی که ارتش عراق ناتوان است، به مبارزه برضد شبه نظامیان دولت اسلامی ادامه دهد، هردو طرف را تحت فشار گذاشته اند. مذاکرات در جریان است اما مقامات مطلع از روند گفتگوها می گویند پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

سیاستمداران کرد به حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق یک ماه دیگر فرصت داده اند تا به این بحران خاتمه دهد، پرداخت ها را از سر گیرد و دست آنها را در زمینه فروش نفت بیش از قبل باز بگذارد وگرنه کردها در دولت عراق حضور نخواهند یافت. عبادی هم تمایل خود را برای سازش با کردها اعلام کرده است.

هرچند برآوردها درمورد منابع نفت کردها بسیار متفاوت است، گفته می شود منطقه تحت کنترل این گروه از عراقی ها حدود ۱۷ درصد از ۱۴۱ میلیارد بشکه نفت عراق را شامل می شود.
منطقه کردستان عراق روزانه دست کم ۲۸۰ هزار بشکه نفت از طریق یک خط لوله به بندری در ترکیه صادر می کند، جایی که نفتکش ها بارگیری می شوند.

مقامات کرد می گویند قصد دارند تا اواخر سال این مقدار را به نیم میلیون بشکه نفت در روز افزایش دهند.

پس از آنکه شبه نظامیان دولت اسلامی معروف به داعش در ماه ژوئیه در شمال غرب عراق پیشروی کردند، کردها کنترل کرکوک، شهری که دومین منابع بزرگ نفت عراق را دارد، در دست گرفتند. مقامات کرد به صراحت ابراز امیدواری کرده اند که استخراج نفت از این منابع را نیز آغاز کنند.

باوجود آن که از ترس خشم آمریکا و اقدام دولت قانونی عراق خریداران معدودی جرات کرده اند به طور علنی برای نفت این مناطق ابراز تمایل کنند اما به هرحال این نفت خریدارانی خواهد داشت.

در ماه ژوئن برخی سازمان های خبری گزارش کردند که یک نفتکش حامل نفت مناطق کردستان عراق در یک بندر اسرائیلی حضور دارد. مقامات عراقی هم می گویند نفت کردستان در بازار سیاه ترکیه و ایران و دیگر کشورها خریدارانی دارد.

میادین کردستان عراق گاز طبیعی هم تولید می کنند، محصولی که از لحاظ اقتصادی و سیاسی در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

ترکیه به طور فزاینده ای برای تامین انرژی مورد نیاز خود به گاز طبیعی وابسته است و امید دارد بتواند گاز کردستان عراق را جایگزین گاز گرانقیمت روسیه و ایران کند. گاز کردستان همچنین می تواند برای کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه به این قاره کمک کند.
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب: 3499
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *