قالیباف از تراز نفت گفت

8 اسفند 1401 ساعت 13:28

میز نفت - رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از آنچه که درباره توان فروش نفت ایران گفته می شود، توان تولید و صادرات داریم گفت که سال آینده بر اساس ظرفیت تولید و میزان فروش، تراز خواهد شد.


به گزارش میز نفت ، محمدباقر قالیباف در نوبت صبح جلسه علنی روز دوشنبه مجلس و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه 1402 ، در پاسخ به تذکر نماینده قزوین که ارقام مندرج در بودجه در حوزه تولید و فروش نفت را غیرواقعی دانسته و از ناترازی عملیاتی بودجه انتقاد کرده بود، این توضیحات را بیان کرد.

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اخطاری با استناد به اصل 3 قانون اساسی، اختصاص ۱۴.۵ درصد درآمدهای نفتی به وزارت نفت را غیرشفاف دانست و گفت: دولت قوی حاصل مجلس قوی است و مجلس با ریل گذاری صحیح می تواند مشکلات را حل کند.

وی با یادآوری اینکه اصل سوم قانون اساسی بر اقتصاد صحیح و عادلانه منطبق بر اصول اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر تاکید دارد و رهبر معظم انقلاب نیز بر مهار تورم تاکید کرده اند، اظهار داشت: پرسش من این است که آیا بودجه‌ای که مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند ضد تورمی است؟ آیا برای تورم و جبران کسری بودجه و علاج ناترازی بانک‌ها در بودجه راهکاری پیش‌بینی شده است؟

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه خوشبختی و بدبختی یک ملت به مجلس آن بستگی دارد، عنوان کرد: در بررسی لایحه بودجه به میزان ۱۴.۵ درصد بودجه نفت، به وزارت نفت تخصیص داده شده در حالی که بیش از ۱۳ سال است که این رقم ثابت است و نمی‌دانیم که وزارت نفت با آن چه کار می‌کند و این بخش غیرشفاف است.

وی یادآور شد: در بودجه سال آینده میزان فروش نفت یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز با قیمت ۸۵ دلار تعیین شده است؛ حال اگر آن را در ۳۶۵ روز ضرب کنیم و با در نظر گرفتن دلار ۲۳ هزار تومانی در بودجه، ۳۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت است در حالی که نمی‌توانیم این میزان نفت را بفروشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اوپک سقف فروش نفت ایران را چهار میلیون بشکه لحاظ کرده و اکنون تنها سه میلیون توان تولید داریم که یک میلیون و ۸۵۰ بشکه در داخل مصرف می‌شود و تنها یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه باقی می‌ماند. حال ما چگونه می‌خواهیم روزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم.

رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار اظهار داشت: در حوزه تراز عملیاتی بودجه و ناترازی بانک ها باید دقت کنیم تا مباحث مربوط به رشد نقدینگی اصلاح شود.

وی با اشاره به ارقامی که این نماینده مجلس درباره توان تولید نفت و صادرات آن اعلام کرد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از این عدد که گفتید و من نمی خواهم بگویم، نفت صادر می شود؛ ظرفیت تولید نفت ما حداقل ۶۰۰ هزار بشکه بیش از عددی است که شما گفتید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور قطع و براساس ظرفیت تولید و میزان فروش، عدد ۶۰۰ هزار بشکه را با هرکدام از موارد برشمرده شده جابه جا کنیم این مسئله بالانس خواهد شد بنابراین در این موضوعات نباید به حق مجلس ظلم شود.

قالیباف در پایان گفت: با این حال حرف شما در زمینه موضوعات اساسی و اقتصادی درست است همچنین حرف شما در زمینه ناترازی دقیق است که چاره اصلی است.


منبع : افکار نیوز
 


کد مطلب: 35045

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/35045/قالیباف-تراز-نفت-گفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir