عربستان درگیر مازاد بودجه!

20 اسفند 1401 ساعت 2:19

ldc ktj - در سال ۲۰۲۲ که قیمت بالاتر نفت، درآمدهای دولتی عربستان سعودی را ۳۱ درصد افزایش داد، مازاد بودجه به ۱۰۳.۹ میلیارد ریال سعودی (۲۷.۶۸ میلیارد دلار) رسید و بالاتر از برآورد خود این کشور بود.


به گزارش میز نفت به نقل از رویترز، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، رشد تولید ناخالص داخلی ۸.۷ درصدی را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد که به ثبت نخستین مازاد بودجه این کشور در حدود یک دهه گذشته منتهی شد.

عربستان پیش از این، مازاد بودجه سال ۲۰۲۲ را ۱۰۲ میلیارد ریال معادل ۲.۶ درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی کرده بود اما برای امسال مازاد بودجه کوچکتری را پیش بینی می کند.

طبق آمار وزارت دارایی، مجموع درآمد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، به ۱.۲۷ تریلیون ریال رسید که ۳۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش داشت و اندکی بالاتر از برآورد اولیه بود. درآمد نفتی این کشور در سال میلادی گذشته به حدود ۸۵۷.۳ میلیارد ریال بالغ شد که ۵۲ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ بالاتر رفت.

درآمد غیرنفتی عربستان سعودی هم در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، رشد ۱۹ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ داشت و از درآمد نفتی که در سه ماهه چهارم ۱۷ درصد رشد کرد، عملکرد بهتری نشان داد.

مجموع هزینه عربستان در سال ۲۰۲۲، به میزا ن۱۲ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد کرد و به ۱.۱۶ تریلیون ریال رسید.

عربستان سعودی در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ مازاد مالی ثبت کرد اما در سه ماهه چهارم که کاهش تولید نفت اوپک پلاس آغاز شد، کسری ۴۵.۷ میلیارد ریال پیدا کرد.

 مجموع بدهی عربستان در پایان سال ۲۰۲۲، به بیش از ۹۹۰ میلیارد ریال رسید.

منبع: ایسنا


کد مطلب: 35097

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/35097/عربستان-درگیر-مازاد-بودجه

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir