سود میلیاردی آرامکو

21 اسفند 1401 ساعت 16:47

میز نفت - آرامکو که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، در سال ۲۰۲۲ درآمد خالص ۱۶۱ میلیارد دلار داشت که بزرگترین درآمد از زمان عرضه اولیه عمومی این شرکت در سال ۲۰۲۱ است.


به گزارش میز نفت ، حمله نظامی روسیه به اوکراین که به افزایش شدید قیمت‌ها منجر شد، به عملکرد مالی درخشان آرامکو کمک کرد. شرکت آرامکوی سعودی برای استفاده از درآمد هنگفتی که سال میلادی گذشته در پی افزایش چشمگیر قیمت نفت و گاز، نصیب این شرکت شد، پرداخت سود نقدی سهام را افزایش داد و هزینه سرمایه را بالاتر می‌برد.

آرامکو پرداخت سود نقدی که منبع مهم تامین بودجه برای دولت عربستان سعودی است را برای سه ماهه چهارم به ۱۹.۵ میلیارد دلار افزایش داشت که چهار درصد بالاتر از سه ماهه سوم بود.

شرکتهای نفتی آمریکایی و اروپایی نظیر شورون و شل هم درآمدهای خیره کننده‌ای را گزارش کرده و با پرداخت سود نقدی بالاتر و بازخرید سهام، میلیاردها دلار را به سهامدارانشان برمی‌گردانند. آرامکو تاکنون به استفاده از درآمد اضافی برای افزایش تولید، متمرکز بوده است.

قیمت نفت از اواسط سال ۲۰۲۲، سیر نزولی پیدا کرد و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، چهار درصد نزول کرده و هر بشکه نفت برنت، اکنون پایین ۸۳ دلار معامله می‌شود. این کاهش قیمت نفت تحت تاثیر مواضع سیاست پولی فدرال رزرو بوده که برای مقابله با تورم، به تحکیم سیاست پولی ادامه می‌دهد و سرمایه گذاران دیگر انتظار ندارند نرخ بهره در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، در یک مسیر نزولی واضح باشد.

سود آرامکو در فاصله اکتبر تا دسامبر به ۳۰.۷ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ۴۲.۴ میلیارد دلار در سه ماهه سوم، کاهش داشت.

درآمد شرکت شیمیایی سابک که تحت کنترل آرامکو قرار دارد، اواخر سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر کندی اقتصاد جهانی و ضعیف شدن تقاضا برای محصولات این شرکت، نزول کرد.

بسیاری از معامله‌گران همچنان تصور می‌کنند قیمت نفت امسال صعود کرده و ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برگردد زیرا تقاضای چین برای سوخت با بازگشایی اقتصاد این کشور، رو به افزایش است.

آرامکو دوباره گوشزد کرد سرمایه گذاری جهانی اندکی در تولید نفت و گاز وجود دارد و محدودیت عرضه در بازار ممکن است باعث افزایش قیمت‌ها شود.

عربستان سعودی از دولت‌ها و شرکت‌های انرژی غربی برای پیشبرد بیش از حد سریع گذار انرژی، انتقاد کرده است. آرامکو در حال هزینه میلیاردها دلار برای بالا بردن ظرفیت تولید روزانه از ۱۲ میلیون بشکه فعلی، به ۱۳ میلیون بشکه و افزایش ۵۰ درصدی تولید گاز تا سال ۲۰۲۷ است.

میانگین تولید نفت آرامکو در سال ۲۰۲۲، به ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان برای عربستان بود. این افزایش با تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تدریجی عرضه پس از کاهش چشمگیری که در اوج بحران پاندمی کووید، در میزان تولید انجام داده بود، روی داد.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به این که انتظار داریم نفت و گاز برای آینده قابل پیش بینی، ضروری بماند، ریسک‌های سرمایه گذاری اندک در صنعت ما، واقعی بوده و می‌تواند به قیمت بالاتر انرژی منجر شود.

آرامکو اعلام کرد این شرکت ۳۷.۶ میلیارد دلار برای پروژه‌های سرمایه در سال ۲۰۲۲ هزینه کرده است و این رقم را امسال به ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

سود نقدی ۷۵.۸ میلیارد دلار برای کل سال، با جریان نقدی آزاد که به حدود ۱۴۹ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد، به راحتی تامین خواهد شد. آرامکو همچنین یک پاداش سهم برای هر ۱۰ سهم، عرضه خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ عرضه اولیه عمومی انجام داد. عربستان سعودی همچنین مالک حدود ۹۸ درصد این شرکت است ارزش بازار آرامکو ۱.۹ تریلیون دلار است و این شرکت پس از اپل، دومین شرکت باارزش بزرگ جهان است.


منبع : ایسنا
 


کد مطلب: 35113

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/35113/سود-میلیاردی-آرامکو

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir