۰

رسوایی زیست محیطی شورون در اکوادور

وزیر خارجه اکوادور ضمن ضروری دانستن عملکرد شرکت‌های چند ملیتی بر اساس احترام به حقوق بشر و محیط زیست اعلام کرد، باید از هرگونه اقدامات سوء استفاده گرایانه این شرکت‌ها جلوگیری شود.
رسوایی زیست محیطی شورون در اکوادور
به نقل از «آندس»، «ریکاردو پاتینیو» وزیر امور خارجه اکوادور با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «هافینگتون پست» بیان کرد: نبرد طولانی و قانونی اکوادور در برابر آسیب‌های زیست محیطی شرکت آمریکایی «شورون» هنوز هم ادامه دارد و این اختلاف مربوط به آلودگی زیست محیطی در میدان نفتی دریاچه «آگریو» در شمال اکوادور می‌شود.

در اوایل سال ۱۹۹۰ زمانی که ساکنان بومی مناطقی که تحت تأثیر آلودگی نفتی چند دهه حفاری شرکت نفت «تگزاکو» قرار گرفته بودند شروع به بیان خواسته‌های خود مبنی بر پاکسازی مناطق آلوده نفتی کردند اختلافات میان اکوادور و شرکت نفتی شورون آمریکا شدت یافت.




مارس نیز یک قا«پاتینیو» تصریح کرد: در سال ۲۰۱۱ یک دادگاه اکوادوری شرکت «شورون» را وادار به پرداخت ۸ میلیارد دلار به منظور جبران آسیب‌های مخرب پسماندهای نفتی این شرکت در جنگل‌های آمازون کرد؛ اما شورون با به رسمیت نشناختن صلاحیت این دادگاه اکوادوری از پرداخت خسارت سر باز زد و در ماه ضی آمریکایی طی حکمی اعلام کرد: احتیاج نیست شورون هیچ مبلغی را به عنوان خسارت به اکوادور پرداخت کند.

وی ادامه داد: آلودگی زیست محیطی ناشی از شرکت نفتی «تگزاکو» در منطقه «لاگو آگریو» جنگل‌های آمازون به خوبی برای همگان شناخته شده و هنوز هم لجن‌های سیاهی که ناشی از رسوب و آلودگی نفتی ۲۰ ساله این شرکت است در منطقه آمازون دیده می‌شود.

«ریکاردو پاتینیو» وزیر امور خارجه اکوادور افزود: شرکت آمریکایی «شورون» با اطاعت از یک سیستم داوری بین المللی غیر قانونی از اجرای حکم دادگاه اکوادور امتناع ورزیده است و این تنها یک نمونه از روند تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چند ملیتی است که با استفاده از منابع مالی و عنصرهای نفوذی به اعمال غیر قانونی خود ادامه می‌دهند.

بررسی وضعیت قربانیانی که گرفتار آسیب‌های زیست محیطی شرکت‌های چند ملیتی مانند اتحادیه «کاربید» در بوپال، شل در دلتای رود نیجر و شورون - تگزاکو در اکوادور شده اند، نشان می‌دهد که عدم اجرای قانون توسط یک شرکت چند ملیتی می‌تواند برای جامعه بشریت بسیار خطرناک و مضر باشد.

تمام قربانیان این آسیب‌های زیست محیطی هنوز هم منتظر اجرای عدالت و جبران خسارت از سوی این شرکت‌های چند ملیتی هستند.

شرکت آمریکایی «شورون» از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۰ در اکوادور مشغول به استخراج نفت خام بود، پس از خروجش از این کشور زباله‌های نفتی زیادی در مناطق جنوبی جنگل‌های آمازون از خود بر جای گذاشت که به گزارش رئیس جمهور اکوادور هنوز هزاران استخر نفت خام آلوده به این پسماند‌ها در جنگل‌های اکوادور باقی مانده که آثار مخرب آن ۸۵ برابر بیشتر از آسیب شرکت نفتی بریتانیا در خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۰ گزارش شده است.

شرکت نفتی «شورون» از حکم دادگاه محلی اکوادور که محکوم به پرداخت بیش از ۵۰۰ هزار میلیون دلار شده، سرپیچی کرده و اکوادور را مجبور به پرداخت این خسارت کرده بود.

تاکنون ۱۶ میلیون بشکه نفت و ۱۸ میلیون بشکه آب سمی توسط این شرکت به آب‌های آمازون وارد شده است.
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 3512
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *