هند با یوان مخالفت کرد

23 اسفند 1401 ساعت 11:11

میز نفت - هند به دلیل اختلافات سیاسی دیرینه با همسایه خود، از بانک‌ها و بازرگانان خواسته است از استفاده از یوان چین برای پرداخت پول واردات از روسیه اجتناب کنند.


به گزارش میز نفت ، رویترز به نقل از سه مقام دولتی نوشت: هند که به عنوان خریدار بزرگ نفت روسیه و همچنین زغال سنگ تخفیف دار این کشور ظاهر شده است، ترجیح می‌دهد برای تسویه معاملات تجاری با مسکو، از درهم امارات متحده عربی استفاده کند.

یکی از این مقامات دولتی که در این خصوص دخالت مستقیمی داشت، به رویترز گفت: دهلی‌نو از تسویه معاملات خارجی به یوان راضی نیست اما برای استفاده از درهم امارات مشکلی ندارد.

مقام دوم اظهار کرد: هند نمی‌تواند اجازه دهد تا زمانی که روابط میان دو کشور بهبود پیدا نکرده است، معاملات به یوان تسویه شود.

هزاران سرباز هندی و چینی از سال ۲۰۲۱ در امتداد مرز مورد مناقشه هیمالیا مستقر شده‌اند و این مناقشه، بر کل روابط دو کشور سایه افکنده است.

این پنج مقام اشاره نکردند آیا عدم تمایل هند برای پذیرش تسویه معاملات به دلایل اقتصادی دارد یا خیر.

سال گذشته شرکت "اولترا تک سمنت" که بزرگترین تولید کننده سیمان در هند است، از یوان چین برای پرداخت پول یک محموله زغال سنگ روسیه استفاده کرد. این موضوع نگرانی‌هایی را در میان مقامات هندی در پی وخامت روابط میان هند و چین پس از درگیری مرزی مرگبار در سال ۲۰۲۰، برانگیخت.

دولت به اتفاق مقامات بانک مرکزی و مدیران بانکی، پس از توافق "اولترا تک" این وضعیت را مورد بازبینی قرار داد.

به گفته دو مقام بانکی، بانک مرکزی هند تمایلی ندارد تجارت خارجی به یوان تسویه شود و تایید کرد که دولت، آنها را از استفاده از این ارز بازداشته است. همچنین این دو مقام اظهار کردند: روسیه مایل است معاملات به یوان تسویه شود زیرا به این کشور برای خرید کالا از چین کمک می‌کند.

پالایشگاه‌های نفت هندی در هفته‌های اخیر تسویه پول خریدهای نفت روسیه را آغاز کردند. تنها بخشی از پرداخت‌ها توسط استیت بانک ایندیا از طریق حساب روبلی نوستروی این بانک در روسیه انجام می شود اما عمده تجارت با استفاده از ارزهای دیگر صورت می گیرد زیرا روبل تا حدودی قابل تبدیل است و دو کشور هم هنوز چارچوبی را نهایی نکرده‌اند.

دولت هند انتظار دارد عمده پرداخت‌ها به روسیه در ماه‌های آینده با استفاده از درهم امارات  انجام شود. هند روابط سیاسی و امنیتی دیرینه‌ای با روسیه دارد و از محکوم کردن جنگ اوکراین خودداری کرده است. همچنین خریدار بزرگ تسلیحات روسی به شمار می‌رود.

طبق گزارش ماه گذشته رویترز، پالایشگاه‌های هندی پرداخت پول عمده نفت خریداری شده از روسیه را از طریق معامله گران مستقر در دبی به درهم، به جای دلار آمریکا آغاز کردند.

بر اساس گزارش رویترز، روپیه هند تا حدودی قابل تبدیل است و پیش از تبدیل شدن به هر ارز دیگری، باید ابتدا به دلار آمریکا تبدیل شود که این ارز را به عنوان ارز خارجی برای بانک‌های مرکزی خارجی و به منظور تسویه تجارت، غیرجذاب ساخته است. همین امر باعث شده است روسیه تمایلی به پذیرفتن پرداخت پول صادراتش به ارز هند نداشته باشد.



منبع : ایسنا 


کد مطلب: 35126

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/35126/هند-یوان-مخالفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir