اوپک پلاس پای‌بند به قرارداد کاهش تولید

24 اسفند 1401 ساعت 12:20

میز نفت - وزیر انرژی عربستان اعلام کرد ائتلاف اوپک پلاس تا پایان سال جاری میلادی به قرارداد کاهش تولید خود که در ماه اکتبر بسته شده پایبند خواهد بود.


 به گزارش میز نفت ، عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان در مصاحبه با انرژی اینتلیجنس در روز سه‌شنبه گفت ائتلاف اوپک پلاس تا پایان سال جاری میلادی به کاهش تولیدی که در ماه اکتبر درمورد آن توافق کرده بود ادامه می‌دهد.

 وی گفت:«کسانی هستند که تصور می‌کنند ما این قرارداد را تغییر می‌دهیم. اما باید تا پایان دسامبر 2023 صبر کنند تا متوجه پای‌بندی ما به قرارداد فعلی شوند».

 بن‌سلمان همچنین تأکید کرد سنای آمریکا لایحه نوپک را برای محدود کردن نفوذ اوپک پلاس در بازار نفت به جریان انداخته است. اما این مفهوم متفاوت با تعیین سقف قیمت بر نفت روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین است که می‌تواند تأثیر مشابهی بر بازار نفت داشته باشد.

 تلاش‌های زیادی برای تصویب لایحه نوپک طی دو دهه گذشته انجام‌شده اما طبق گفته وزیر انرژی عربستان، این لایحه اهمیت حفظ ظرفیت مازاد و پیامدهای حذف آن بر ثبات بازار نفت را در نظر نگرفته است.

 لایحه نوپک سرمایه‌گذاری در ظرفیت نفت را نادیده گرفته و باعث کاهش عرضه جهانی می‌شود. یعنی همان تأثیری که تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه داشت.

 عبدالعزیز همچنین گفت تعیین سقف قیمت بر یک کشور یا گروهی از کشورهای تولیدکننده باعث اقدامات تلافی‌جویانه این کشورها خواهد شد که پیامدهای غیر قابل جبرانی برای ثبات بازار خواهد داشت.

 وی تأکید کرد:«گر سقف قیمتی برای صادرات نفت عربستان تعیین شود، ما هیچ نفتی به کسانی که این سقف قیمت را اعمال کنند نمی‌فروشیم و تولید خود را پایین می‌آوریم. مطمئناً سایر کشورها هم همین کار را می‌کنند».

 وزیر انرژی عربستان گفت:«رشد تقاضای جهانی برای نفت از ذخایر مازاد فعلی دنیا فراتر خواهد رفت، آن‌هم در شرایطی که ذخایر استراتژیک به پایین‌ترین سطح رسیده است. بنابراین باید از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت جهت افزایش ظرفیت مازاد حمایت شود».



منبع : تسنیم


کد مطلب: 35129

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/35129/اوپک-پلاس-پای-بند-قرارداد-کاهش-تولید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir