۰

تصمیم اوپک آمریکا را عصبانی کرد

میز نفت - ائتلاف اوپک پلاس در اقدامی شگفت‌آور در روز یکشنبه اعلام کرد تولید خود را ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز پایین می‌آورد. بدین‌ترتیب کل کاهش تولید اوپک پلاس به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد که برابر با ۳.۷ درصد از تقاضای جهانی است.
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت ائتلاف اوپک پلاس در اقدامی شگفت‌آور در روز یکشنبه اعلام کردند تولید خود را 1.16 میلیون بشکه در روز پایین می‌آورند. تحلیلگران عقیده دارند این اقدام قیمت نفت را بلافاصله افزایش می‌دهد. آمریکا این کاهش تولید را غیرعاقلانه می‌داند.

 بدین‌ترتیب کل کاهش تولید اوپک پلاس به 3.66 میلیون بشکه در روز می‌رسد که برابر با 3.7 درصد از تقاضای جهانی است.

 خبر کاهش تولید اوپک پلاس یک روز قبل‌از اجلاس مجازی وزرای این ائتلاف اعلام شد. انتظار می‌رفت این ائتلاف در اجلاس امروز کاهش تولید 2 میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری میلادی حفظ کند.

پ قیمت نفت در ماه گذشته به‌خاطر نگرانی در مورد کاهش تقاضا درنتیجه‌ بحران بانکی جهانی تا 70 دلار در هر بشکه پایین آمد که پایین‌ترین رقم طی 15 ماه گذشته بود. اما انتظار نمی‌رفت اوپک پلاس هیچ اقدامی در حمایت از بازار انجام دهد. چون قیمت نفت پس‌از آن تا 80 دلار در هر بشکه بالا آمده بود.

 برخی تحلیلگران عقیده دارند این کاهش تولید قیمت نفت را 10 دلار در هر بشکه افزایش می‌دهد.

 عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک اعلام کرد تولید خود را 500 هزار بشکه در روز پایین می‌آورد. وزیر انرژی عربستان گفت کاهش تولید داوطلبانه این کشور یک اقدام پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار است.

 ائتلاف اوپک پلاس در اکتبر سال گذشته میلادی تصمیم گرفت تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر تا پایان 2023 کاهش دهد. این اقدام اوپک پلاس باعث عصبانیت واشنگتن شد چون کاهش عرضه، قیمت نفت را افزایش داد.

 آمریکا عقیده دارد دنیا به قیمت پایین نفت جهت حمایت از رشد اقتصادی و جلوگیری از کسب درآمد پوتین برای جنگ علیه اوکراین نیاز دارد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت:«به‌نظر ما این کاهش تولید در شرایط فعلی و با توجه به بی‌ثباتی بازار عاقلانه نیست».

 این کاهش تولید داوطلبانه از ماه مه آغاز شده و تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت. عراق طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد تولید خود را 211 هزار بشکه در روز پایین می‌آورد. امارات 144 هزار بشکه در روز، کویت 128 هزار بشکه، عمان 40 هزار بشکه، الجزایر 48 هزار بشکه و قزاقستان 78 هزار بشکه در روز از تولید خود را کاهش خواهند داد.

 روسیه هم اعلام کرد کاهش تولید 500 هزار بشکه ای خود را تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داد.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 35162
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *