۰

توافق نفتی عراق و کردستان

میز نفت -منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد پس از یک اختلاف حقوقی که باعث بالا رفتن قیمت نفت خام شده بود، با دولت فدرال عراق برای از سرگیری صادرات نفت از طریق ترکیه در هفته جاری به توافق رسیده است.
کردستان | میز نفت
کردستان | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، لاوک غفوری، مدیر امور رسانه های خارجی دولت اقلیم کردستان در توییتی نوشت: پس از دیدار های متعدد میان دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال، توافق اولیه برای از سرگیری صادرات نفت از طریق سیهان ترکیه در هفته جاری حاصل شد.

پس از اینکه یک دادگاه تجاری بین المللی اعلام کرد دولت اقلیم کردستان عراق نباید بدون موافقت بغداد، نفت از پایانه مدیترانه صادر کند، ترکیه خط لوله ای که از شمال عراق به سیهان می رفت را در مارس مسدود کرد. این اقدام بخشی از تلاش طولانی مدت بغداد برای دفاع از حق خود برای مدیریت منابع در کردستان است که به صورت مستقل نفت استخراج کرده و می فروشد.

از سرگیری صادرات برای بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت عراق خواهد بود که از طریق ترکیه به بازارهای جهانی عرضه می شود. به گفته غفوری، این توافق تا زمانی که قانون نفت و گاز توسط پارلمان عراق تصویب شود، به قوت خود باقی خواهد ماند.

بغداد می گوید این بر عهده اقلیم کردستان است که با پذیرش اینکه شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) مدیریت محموله‌های نفت کردستان از سیهان را برعهده بگیرد، به این بن‌بست پایان دهد. جزئیات این توافق هنوز عمومی نشده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روابط میان دولت منطقه کردستان که در اربیل مستقل است و بغداد پس از این که محمد شیا السودانی در اکتبر به عنوا نخست وزیر عراق روی کار آمد، بهبود پیدا کرده است. این پرونده حقوقی توسط دولت قبلی مطرح شده بود.




منبع : ایسنا 
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب: 35166
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *