۰

فروش نفت روسیه بر اساس شاخص دوبی

میز نفت - شرکت روس‌نفت و شرکت ایندین اویل توافق کردند در جدیدترین قراردادشان برای تحویل نفت روسیه به هند، از شاخص قیمت نفت دوبی استفاده کنند.
نفت روسیه | میز نفت
نفت روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، تصمیم این دو شرکت دولتی برای کنار گذاشتن شاخص قیمت نفت برنت در راستای تغییر مسیر صادرات نفت روسیه از اروپا به آسیا پس از ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا بر سر جنگ در اوکراین، گرفته شده است.

هر دو شاخص به دلار بوده و توسط آژانس "اس اند پی پلاتس" تعیین می‌شوند که واحدی از شرکت آمریکایی "اس اند پی گلوبال" است اما نفت برنت عمدتا توسط غولهای نفتی و معامله‌گران اروپایی استفاده می‌شود، در حالی که دوبی تحت تاثیر معاملات نفت آسیایی و خاورمیانه ای قرار دارد.

ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت در فوریه گفته بود قیمت نفت روسیه، خارج از اروپا تعیین خواهد شد زیرا آسیا از زمان تحریمهایی که غرب بر سر جنگ اوکراین علیه مسکو اعمال کرده است، به عنوان بزرگترین خریدار نفت روسیه ظاهر شده است.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند: تحت توافق جدید که در ۲۹ مارس اعلام شد، روس‌نفت فروش نفت به شرکت ایندین اویل را دو برابر خواهد کرد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، سه شنبه گذشته گفته بود فروش نفت روسیه به هند، سال گذشته افزایش ۲۲ برابری داشت اما وی به حجم فروخته شده، اشاره‌ای نکرد.

به گفته دو منبع آگاه، روس‌نفت هر ماه حداکثر ۱.۵ میلیون تن (۱۱ میلیون بشکه) نفت به ایندین اویل در سال مالی جدید از اول آوریل، خواهد فروخت که شامل مقادیر اختیاری است. در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۲، ایندین اویل قراردادی برای خرید سه میلیون بشکه گرید نفتی اورال با اختیار دو برابر کردن مقدار آن در هر ماه بر اساس قیمت شاخص نفت برنت داشت.

سه منبع آگاه به رویترز گفتند: قرارداد جدید شامل نفت اورال است که از بنادر اروپایی پریمورسک، اوست لوگا و نووراسیسک صادر می‌شود و همچنین، نفت سوکول که از ساخالین صادر می‌شود و با تخفیف هشت تا ۱۰ دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت دوبی بر مبنای تحویل به مشتری، فروخته می‌شود.

حجم بزرگتر و تغییرات در قیمت گذاری نفت روسیه، منعکس کننده روابط نزدیکتر میان مسکو و هند است که اکنون به بزرگترین خریدار نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، تبدیل شده است.

پالایشگاه‌های هندی در گذشته به دلیل هزینه حمل بالاتر نفت روسیه، به ندرت از این کشور نفت خریداری می‌کردند اما پس از این که قیمت نفت اورال به رکورد تاریخی پایینی سقوط کرد، روسیه موفق شد در چند ماه اخیر، عراق را به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به هند، کنار بزند.

روسیه از زمان وضع تحریمهای غربی که شامل ممنوعیت واردات نفت دریابرد این کشور به اتحادیه اروپا بوده، بخشی از صادرات انرژی خود را از بازارهای سنتی در اروپا، به آسیا به خصوص هند و چین تغییر داده است.

کشورهای اتحادیه اروپا خرید نفت روسیه را از پنجم دسامبر متوقف کردند و کشورهای گروه هفت به اتحادیه اروپا پیوسته و سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای صادرات نفت دریابرد روسیه تعیین کردند. هدف از این اقدامات، کاهش درآمد نفتی روسیه و در عین حال، حفظ ثبات در بازار نفت جهانی بوده است.

هند بزرگترین خریدار نفت روسیه در مارس بود. تحویل نفت روسیه به هند، بیش از ۵۰ درصد از کل صادرات نفت اورال از طریق دریا در مارس بوده و چین در رتبه دوم قرار گرفت.

بر اساس گزارش رویترز، آمار رفینیتیو آیکان و اظهارات معامله‌گران نشان می‌دهد چین که نفت اورال روسیه که بر اساس قیمت نفت برنت، قیمت گذاری شده است را خریداری می‌کند، خرید این گرید نفتی را در نیمه اول فوریه در مقایسه با مدت مشابه ژانویه، دو برابر کرد.





منبع : ایسنا 
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب: 35167
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *