۰

گزینه‌های محدود بایدن برای پاسخ به اوپک‌پلاس

میز نفت - آزادسازی ذخایر استراتژیک، فشار بر تولیدکنندگان، لایحه نوپک، محدودکردن صادرات و سکوت، گزینه‌های محدود بایدن برای پاسخ به کاهش تولید اوپک‌پلاس هستند.
بایدن | میز نفت
بایدن | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اقدام ائتلاف اوپک‌پلاس در کاهش 1 میلیون بشکه‌ای تولید قیمت سوخت در آمریکا را افزایش می‌دهد، آن‌ هم در شرایطی که بایدن آماده راه‌اندازی کمپین انتخاباتی خود می‌شود، به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا گزینه‌های محدودی برای پاسخ‌گویی به این اقدام اوپک‌پلاس دارد.

1. بازکردن شیرهای ذخایر استراتژیک نفتی

احتمالاً بایدن یک‌بار دیگر از ذخایر استراتژیک نفتی برداشت خواهد کرد. این ذخایر در دهه 1970 پس‌از تحریم نفت عرب ایجاد شد و حدود 371 میلیون بشکه ذخیره دارد که طبق گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا حدود نصف ظرفیت آن است. دلیل کاهش سطح این ذخایر برداشت 180 میلیون بشکه در سال گذشته میلادی جهت مهار افزایش قیمت بنزین بوده است.

دولت آمریکا پر کردن این ذخایر را در اولویت خود قرار داده بود، اما عوامل بسیاری ازجمله تعمیرات و نگه‌داری در 4 سایت ذخیره‌سازی مانع انجام این کار شد و حالا طبق گفته وزیر انرژی آمریکا، دولت نمی‌تواند هم‌زمان هم از این ذخایر برداشت کند و هم آن را پر کند، بنابراین طرح پر کردن این ذخایر به تعویق خواهد افتاد.

 2. فشار بر تولیدکنندگان آمریکا

احتمالاً حمله‌های سیاسی بیشتری به بخش انرژی آمریکا خواهد شد که درخواست‌های مکرر بایدن طی سال گذشته برای تسریع افزایش تولید را نادیده گرفته به‌دنبال سوددهی بیشتر خود بودند، بدین ترتیب تولید نفت داخلی آمریکا رشد آهسته‌ای خواهد داشت. صنعت انرژی این کشور تمایلی به افزایش حفاری ندارد.

سخن‌گوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت:«ما با تمام تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای حمایت از بازارهای انرژی جهت رشد اقتصاد و پایین آوردن قیمت برای مصرف‌کنندگان آمریکایی همکاری خواهیم کرد».

 3. حمایت از نوپک

کاخ سفید در سال گذشته در پاسخ به تصمیم غیرمنتظره اوپک‌پلاس برای کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید اعلام کرد باید از قانونی که به آمریکا اجازه می‌دهد کشورهای اوپک را تحت تعقیب قانونی قرار دهد حمایت شود، اما احتمال تأثیراتی که این قانون با عنوان «نه به کارتل‌های تولید و صادرات نفت» یا نوپک می‌تواند بر روابط دیپلماتیک آمریکا و صنعت دفاعی آن داشته باشد مانع اجرایی شدن آن شد.

4. محدودکردن صادرات

یکی دیگر از اهرم‌هایی که دولت بایدن می‌تواند استفاده کند، محدود کردن صادرات بنزین و گازوئیل است. کاخ سفید سال گذشته از این گزینه برای مهار قیمت بنزین استفاده کرد اما چندان مؤثر نبود. تحلیلگران اعتقاد داشتند ادامه این سیاست نتیجه عکس خواهد داد و باعث بالاتر رفتن قیمت در برخی بخش‌های آمریکا می‌شود.

5. سکوت

ساکت بودن و انجام ندادن هیچ اقدامی می‌تواند یک گزینه خوب باشد. طبق گفته دیوید گلدوین، رئیس شرکت مشاوره گلدوین گلوبال استراتژیست، کاهش تولید اوپک‌پلاس احتیاج به هیچ پاسخی از سوی دولت ندارد. اوپک رشد آهسته تقاضا را پیش‌بینی می‌کند و این اقدام برای مقابله با عدم رشد تقاضا صورت‌گرفته است.




منبع : تسنیم
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 35170
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *