۰

سقف قیمت نفت روسیه 60 دلار ماند

میز نفت - کشورهای گروه هفت، سقف قیمت نفت روسیه که از طریق دریا صادر می‌شود را تغییر نداده و ۶۰ دلار در هر بشکه حفظ خواهند کرد.
نفت روسیه | میز نفت
نفت روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، یک مقام عضو این ائتلاف گفت: با وجود رشد قیمت جهانی نفت و درخواست بعضی از کشورهای برای تعیین سقف قیمت پایین‌تر به منظور محدودتر کردن درآمدهای مسکو، گروه هفت سقف قیمت نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود را بدون تغییر و در ۶۰ دلار در هر بشکه نگه می دارد.

گروه هفت و استرالیا پس از بازبینی قیمت ۶۰ دلار که در دسامبر همزمان با آغاز ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا، تعیین شد، تصمیم برای عدم تغییر این سقف قیمت را در چند هفته گذشته گرفتند.

این تصمیم چهار هفته پس از صعود شاخصهای بازار جهانی در واکنش به اعلام جدیدترین دور کاهش تولید اوپک پلاس گرفته شد که روسیه هم در آن عضویت دارد.

به گفته این مقام آگاه، نفت روسیه حدود ۳۰ دلار در هر بشکه ارزان‌تر از نفت برنت فروخته می‌شود. نفت برنت اکنون بالای ۸۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

مقامات گروه هفت اعلام کرد سقف قیمت به هدف دوگانه خود که محدود کردن درآمد روسیه و همزمان، حفظ ثبات بازار انرژی بوده است، دست یافته است اما آنها همچنان به هماهنگی برای اطمینان از کنترل موثر و اجرای این مکانیزم ادامه می‌دهند.

گروه هفت همچنان تلاشها برای مقابله با دور زدن مکانیزم سقف قیمت و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه که شامل استفاده از شیوه‌های فریبکارانه برای دسترسی به خدمات بیمه و خدمات دیگر غربی برای نفت فروخته شده بالای این سقف قیمت است را ادامه می‌دهد.

اعضای گروه هفت قصد دارند دستورالعملی را ارائه کنند تا به فراهم کنندگان خدمات کمک کنند موارد مشکوک دور زدن تحریم‌ها مانند دستکاری ردیاب مکان کشتی‌ها یا عدم تفکیک هزینه‌های حمل، کرایه، گمرک و بیمه را از خود نفت، شناسایی کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا اواخر روز دوشنبه به شرکت‌های آمریکایی درباره دور زدن احتمالی سقف قیمت نفتی که از خط لوله اسپو (اقیانوس آرام سیبری شرقی) و بنادر شرقی روسیه صادر می‌شود، هشدار داد و توصیه کرد که معامله‌گران اسنادی که نشان می دهد نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در سقف قیمت یا پایین‌تر از آن خریداری شده اند را نگه دارند.

تحت مکانیزم سقف قیمت، شرکتهای گروه هفت و اتحادیه اروپا اجازه ندارند برای نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه که بالاتر از سقف قیمت تعیین شده فروخته شده اند، خدمات حمل، بیمه و فاینانس فراهم کنند.

آمریکا و انگلیس همچنین واردات نفت روسیه را ممنوع کرده اند.

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی نشان داده که تحریم‌های گروه هفت بدون محدود کردن عرضه جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی، موثر واقع شده و درآمد روسیه از صادرات انرژی را محدود کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد درآمد نفتی روسیه در مارس، به میزان یک میلیارد دلار در مقایسه با فوریه افزایش یافت و به ۱۲.۷ میلیارد دلار رسید اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۳ درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، این مقام گروه هفت گفت: صادرات نفت روسیه بیش از سه میلیون بشکه در روز بوده و بازارهای جهانی در ثبات بوده اند.



منبع : ایسنا 
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 35233
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *