۰

اولین خرید نفت پاکستان از روسیه

میز نفت - پاکستان طبق قرارداد خرید نفت با روسیه، روزانه صد هزار بشکه در روز نفت این کشور را وارد می‌کند و اولین محموله در ماه مه وارد پاکستان خواهد شد.
پاکستان و روسیه | میز نفت
پاکستان و روسیه | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، وزیر نفت پاکستان گفت این کشور اولین سفارش نفت خام روسیه را طبق قراردادی که بین اسلام‌آباد و مسکو بسته شده ثبت کرده است و یک محموله از نفت روسیه در ماه مه در بندر کراچی پهلو می‌گیرد.

 خرید نفت پاکستان از روسیه یک مقصد جدید برای نفت این کشور ایجاد می‌کند. روسیه به‌خاطر جنگ اوکراین جریان نفت خود را از بازارهای غرب به شرق مخصوصاً هند و چین تغییر مسیر داده است.

 با توجه به مشکلات شدید پاکستان درمورد بازپرداخت بدهی‌ها، خرید نفت ارزان‌تر روسیه یک اتفاق مثبت برای این کشور است. ذخایر ارز خارجی پاکستان تنها برای 4 هفته واردات کنترل‌شده کافی است و واردات انرژی بیشتر پرداخت‌های خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد.

 وزیر انرژی پاکستان اعلام کرد کشورش تنها نفت خام از روسیه خریداری می‌کند و هیچ سوخت پالایش شده‌ای وارد نخواهد شد. انتظار می‌رود خرید نفت پاکستان از روسیه در صورت موفقیت‌آمیز بودن اولین نقل‌وانتقال، به روزانه صدهزار بشکه برسد.

 شرکت‌های بزرگ نفت روسیه طی ماه‌های اخیر از احتمال عرضه نفت به پاکستان خبر داده بودند. اطلاعات شرکت تحلیلی کپلر نشان می‌دهد اسلام‌آباد 150 هزار بشکه در روز نفت در 2022 وارد کرده که تقریباً تغییری نسبت‌به سال قبل‌از آن نداشته است.

 بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان نفت به پاکستان عربستان و امارات بوده‌اند و حالا خرید 100 هزار بشکه در روز نفت از روسیه وابستگی این کشور به سوخت خاورمیانه را کاهش می‌دهد.

 همواره از دلار آمریکا برای تجارت نفت استفاده می‌شده، اما جنگ اوکراین سلطه دلار را کاهش داده است. به‌طوری‌که روسیه از دریافت ارز آمریکا در معاملات خود خودداری می‌کند. از طرف دیگر، بحران اقتصادی پاکستان هم ذخایر ارزی این کشور را کاهش داده است. اما وزیر انرژی پاکستان هنوز در مورد استفاده از یوان چین یا درهم امارات برای نقل‌وانتقال مالی با روسیه اطلاعاتی نداده است.

 وزیر انرژی روسیه و هیئت همراه او در ژانویه به اسلام‌آباد سفر کرد و پس‌از آن از صادرات نفت به پاکستان پس‌از ماه مارس خبر داد. وزیر انرژی پاکستان هم در اواخر 2022 به مسکو سفر کرده بود.




منبع : تسنیم
يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 35240
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *